Forestilling eller teaterterapi?
Af Vaar Maria Channell

’Re-play’
C:ntact
Edison, Betty Nansen Teatrets Anneksscene, København
(21. april – 6. maj)

C:ntact skaber teater med de unge – for de unge. Og ’Re-play’ forsøger med udgangspunkt i de medvirkendes egne historier at holde et spejl op foran andre unge, så de kan se, at de ikke er alene med deres problemer. Men netop problemerne er så overskyggende i denne forestilling, at den kun med nød og næppe styrer udenom selvmedlidenheden.

Under overfladen
Forestillingen har undertitlen ”En forestilling om dem vi taler om, men ikke taler med”, og dens ambition er at gå bagom avisoverskrifterne og ind i hovederne på de folk, vi altid hører om i nyhederne, i kulturdebatten eller i sygestatistikkerne. Således bliver vi bl.a. præsenteret for en bulimiker, en pakistansk indvandrerpige og en knægt fra ungdomshuset. Derudover fortæller de 9 unge medvirkende om forældresvigt, ensomhed, forvirring og det krævende identitetsarbejde det er at finde sine egne ben at stå på.

Spejling og genkendelse
Som udgangspunkt er det en fed idé at spejle verden for de unge fra en teaterscene. Det gør problemerne mere almene og sætter måske gang i nogle diskussioner rundt omkring i skoleklasserne. Men det er så sandelig også interessant for en voksen at overvære en forestilling, der i dén grad handler om, hvor dårligt man kan have det med sig selv. Undertegnede sidder skiftevis og tænker ’Er de virkelig så forpinte?’ og ’Tag jer nu sammen’, for så meget elendighed er lige i overkanten af, hvad man kan klare i én og samme forestilling. Man savner som (voksen) tilskuer selvironiens mindre selvhøjtidelige og favnende humor, men den hører måske snarere den mere modne alders bredere livsudsyn til. Det er jo ungdommens privilegium – og akilleshæl – kun at se verden i ’sort og hvid’, i ’mig og dem’.

Heldigvis tager de fleste skæbner en mere positiv drejning i løbet af forestillingen, så man også fornemmer mod, engagement og en vilje til selvrefleksion, ansvar og handling hos de unge. Men det forbliver dog det centrale spørgsmål, når Ferose Larney spørger: ”De siger, at livet er hvad man gør det til. Er det her så også bare min egen skyld?” Den dér med at være sin egen lykkes smed er måske lige lovlig letkøbt, når det kommer til teenageårene. Klæder vi som forældre de unge godt nok på til livet som voksne? Er man overhovedet nogensinde klædt ordentligt på til springet ud af barndommen? Og kan det overhovedet foregå uden en (nødvendig) identitetskrise?

Deres beretninger rejser mange spørgsmål, men gennemgående fornemmes et savn af troværdige, stærke rollemodeller, som kan opmuntre og bekræfte de unge i, at de er gode nok som de er. Og dette behov er grundlæggende til alle tider og ikke særegent for den nutidige generation af unge.

Stiliseret og effektfuldt
Scenografien har ensemblet lånt af forestillingen ’Ekstrem’, og den består ganske enkelt af en grå mur med 4 stiliserede døråbninger, hvorigennem man aner en tilsvarende bagvæg. Med enkel og effektfuld lyssætning, ofte synkroniseret med fede beats og andre lydeffekter, iscenesættes situationer, dans og skyggebilleder i en god og dramaturgisk forsvarlig blanding.

Der er tale om dans af primært hip hip/mtv funk genren – og om monologer samt indslag med live rap-optræden. Der er enkelte og virkningsfulde arrangementer på scenen, som giver det stiliserede præg power og scenisk gennemslagskraft. Ofte spoles nogle scener tilbage eller frem i tiden, rent visuelt, og ’replay’ eller ’rewind’ bruges som metafor for et liv, der er gået i stå eller konflikter, der synes uløselige. Dansen bærer desværre præg af ungdommens generthed, hvilket er helt unødvendigt, da det både er fede ’moves’ og god koreografi, de har fået strikket sammen.

Vækker til eftertanke
Udover den obligatoriske skuffelse over forældrene er der rent faktisk nogle tankevækkende beretninger i forestillingen. Den pakistanske pige Sadias fortælling viser med al tydelighed, hvorledes en ung indvandrerpige kan være splittet mellem forældreloyalitet og trangen til frihed og selvbestemmelse. Mest skræmmende er moderens feje spil, hvor hun under foregivelse af en fælles familieferie, forsøger at tvangsgifte Sadia bort i Pakistan for at dæmme op for datterens frihedstrang. Da Sadia omsider får overtaget og af egen fri vilje ønsker at bære tørklæde, bliver hun mødt med helt nye og uventede udfordringer. En fed og tankevækkende pointe at vise friheden i netop beslutningen om at bære tørklæde!

Forestillingens mere ’lette’ indslag handler om nogle gutter, der tilbringer natten i detention efter ryddelsen af Ungdomshuset. Både iscenesættelsen og spillet fungerer fint, og med replikken ’Så bliver vi sat i futtog, og her sidder man så tæt, at man roder med hinandens boller’ leveres forestillingens eneste morsomme bemærkning!

En vanskelig teaterform
Det vanskelige består i, at man på den ene side vil give de unge et talerør, og på den anden side vil lave et kunstnerisk projekt, en forestilling, som andre skal se. Også i voksenforestillinger ville alt for meget navlepillende og udpenslende selvynk være trættende for publikum i længden, hvilket jeg også kunne fornemme på de rastløse teenagedrenge på sæderne bag ved mig. Det er instruktørens ansvar at finde den hårfine grænse mellem teaterterapi, primært for de medvirkende – og så den meget relevante og forsonende spejling af verden og dens udfordringer for publikum.

Så lidt mindre af ’min-mor-sang-aldrig-godnatsang-for-mig’ og mere af det tunge skyts, som fx forældres og myndigheders manglende fair play. I stedet for kun at iscenesætte, eller snarere i-tale-sætte de unges problemer, bør man måske også udfordre dem kunstnerisk meget mere og således give dem succesoplevelser ad den vej.

Instruktør: Claudio Morales