-Af Frederik Nabe-Nielsen

”Cruise”
Teater Grob på Caféteatret.
9.feb – 8.marts.

Vejrudsigten lover stormvejr, men turen er begyndt, og kursen er fastlagt direkte mod en malstrøm af løgne, svigt, afmagt og en higen efter anerkendelse.

Scenen sættes.
Den Småalkoholiske, vulgære og overfladiske pelsbaron John Mauer (Kim Bodnia), inviterer sin søn med på cruise sin luksusyacht. Sønnen Vincent (Thomas Levin), den sympatiske, intellektuelle bestsellerforfatter, der lige har plukket de gyldne laurbær, er blot blevet inviteret for at give afkald på sin arv. Den skal nemlig tilfalde faderens nye kæreste Mis (Sarah Boberg). Alt er omhyggeligt iscenesat af John Mauers butler Bellmann (Per Scheel-Krüger).
Johns besynderlige forsøg på at få sin søns anerkendelse, ender i denne sejltur på Øresund, på trods af varsler om storm. Og stormen bryder ud, både indenfor og udenfor.

Faderen og sønnens mission er i virkeligheden den samme; at vinde den andens respekt og anerkendelse, uden at afgive noget. Men deres forskellige sprog og referencerammer umuliggør en fornuftig samtale. Johns sprog er det økonomiske og fysiske, hvor kærlighed og penge er nært beslægtede, imens Vincents sprog er det intellektuelle, psykiske og verbale. Det er et cruise der er dømt til at kuldsejle og ende i den totale afmagt.

To the point
I løbet af de blot 5 kvarter stykket varer udvikles karaktererne fra, hvad der syntes lidt klicheagtige stereotyper, til flerdimensionelle karakterer.

I begyndelsen af stykket står Klicheerne nærmest i kø: Eksempelvis er karakteren John Mauer spækket med negative klicheer fra starten. Han er stenrig storvildtsjæger fra nordsjælland, der oven i købet tjener sine penge på at flå små uskyldige dyr og den eneste måde han formår at udtrykke kærlighed på er tilsyneladende gennem sit checkhæfte. Alligevel bliver billedet mere nuanceret efterhånden som stykket skrider frem, og pludselig fatter man sympati med denne ellers så usympatiske mand. En stor del af æren for denne nuancerede fremstilling af mink-mogulen, skyldes naturligvis Kim Bodnias glimrende skuespil.

Det er i det hele taget overbevisende skuespil hele vejen rundt, og Lisbeth Burians flotte scenografi bidrager til, at det nærmest føles som om man selv er med ombord på yachten, og vidne til dette stormfulde familiedrama. Ærgerligt er det derfor, at illusionen af og til brydes af besynderlige musikbidder. Det virker nærmest som om man vil tilnærme sig noget filmisk stemningsmusik, til at underbygge dramaet, men det mislykkes, og man undres bare.

Når alt kommer til alt er det anbefalelsesværdigt at slå et smut omkring CaféTeatret og se dette korte, men medrivende drama om familien Mauers familiehemmeligheder.

Iscenesættelse: Frederik A. Neergaard.

Manuskript: Jakob Weis. Medvirkende: Kim Bodnia, Sarah Boberg, Per Scheel-Krüger og Thomas Levin. Scengrafi: Lisbeth Burian. Producent: Maja Ries.