 |
|
De sidste seks år i Ulrike Meinhofs liv
- af Louise Kragh
|
Cafe Teatret, København
14. april – 12. maj
|
Scenografien er en retssal
holdt helt i sort. En masse sagsmapper er placeret bagved det sted,
hvor den anklagede normalt placeres. Publikum er en del af denne
retssal og vi hører om de sidste seks år af Ulrike Meinhofs liv,
både forud for - og under retssagen.
Ulrike Meinhof og RAF
Ulrike Meinhof var en af Tysklands nyere histories mest
kontroversielle personligheder og denne forestilling er et portræt
af hende.
Hun og Gudrun Ensslin og Andreas Baarder grundlægger RAF (Rote Armee
Fraktion) i 1986. Forestillingen omhandler Ulrike Meinhofs liv, fra
hun i 1970 deltager i befrielsesaktionen af den fængslede Andreas
Baader og til hun dør i sin fængselscelle i 1976, 42 år gammel.
Undervejs får vi kendskab til hendes yngre dage, som journalist på
et socialistisk blad. En af de ting som Ulrike og RAF protesterer
imod er Tysklands benægtelse og fortielse af nazitiden, hvilket i
høj grad er med til at skabe grobund for RAFs militante aktioner.
Dette portræt viser ikke kun det politiske aspekt af Ulrike Meinhof,
men vi ser også mennesket bagved. Et splittet og komplekst menneske,
som må sige farvel til sine to børn og verden. En person hvis
oprindelige politiske projekt stod i skyggen af en fanatisk kamp,
som endte med at få konsekvenser, der var det stikmodsatte af den
egentlige idé med RAF.
Manuskriptet er baseret på den australske dramatiker Christopher
Barnetts "Ulrike Meinhof sings" fra 1982 og dertil en del
dokumentariske citater om og af Ulrike Meinhof selv.
Forestillingen er som udgangspunkt interessant og følger i kølvandet
på den tyske filmbølge, som fx ”Der Untergang” og ”Sophie Scholl”.
Scenografien er spændende og der er nogle rigtig gode effekter i de
fragmenterede vidneudsagn, som af og til lyder henover
forestillingen. Dertil er der projekteret tekst op på små skærme,
med historiske elementer fra RAFs aktioner til deres fængselsophold,
med sultestrejke og selvmord. Hvilket også fungerer fint.
Når det er sagt er forestillingen temmelig langtrukken og ikke
vedkommende. Skuespillet virker anstrengt og forestillingen er som
helhed så fragmenteret, at det er svært at holde koncentrationen.
Alle stemmer er på dansk med mere eller mindre tysk accent, hvilket
havde været en udmærket effekt, dersom det var gennemført – men det
bliver for blandet. Fx starter en stemme med tysk accent, men jo
mere der råbes – des mere dansk klinger det.
|
Instruktion: Lars Romann Engel. |
På scenen: Mette Frank. Scenografi: Catia Hauberg.
Oversættelse: Christian Lollike og mads Madsen. Lyddesign: Øivind
Weingaarde. Lysdesign: Kisser Rosenquist. Dramaturg: Hermann
Schmidt. Instruktørassistent: Eva Gammelkær. |

Mette Frank
Fotograf: Bjarne Stæhr
|
ww.teateranmeldelse.dk
Ansvarlig Bjarke Eijgendaal
kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
|