Europas sjæl med Camp X-Factor
Af Tom Rahbek

Demo-Crazy
Camp X Rialto
15. februar – 29. marts

Populærkulturens overfladefællesskab dyrkes, udstilles og opløses i Camp X’s speedede og uforudsigelige ironisering over Europas demokratiske tilstand. ’Demo-Crazy’ er simpelthen så vidunderlig pinlig, at man bare må overgive sig.

Først er det sjovt. Så bliver det lidt pinligt et stykke tid, hvorefter det mest af alt bliver rodet, højrøstet og underligt. Og så er der en slags pause efterfulgt af flere underligheder indtil det mod slutningen igen bliver pinligt. Men nu har pinligheden antaget en meta-pinlig karakter. Og den er sjov. Rigtig sjov. Forvirret?

Handlingen i ’Demo-Crazy’ lader sig umuligt reducere til et bare nogenlunde overskueligt format. ’Demo-Crazy’ rummer nemlig slet ikke en handling – i hvert fald ikke i traditionel forstand – men fungerer som et excentrisk oplevelsesshow, hvor det ene pinlige og bizarre underholdningsindslag konstant overtager det næste. Eneste fællesnævner for de skæve indslag er, at de alle i en eller anden forstand relaterer sig til en fælles europæisk referenceramme.

Europahymnen på blokfløjte
Aftenens første skævert er lagt i hænderne på Søs Egelin (der på bedste skabagtige vis endnu engang får cementeret sit vidunderlige komiske talent). På blokfløjte hakker hun sig igennem Europahymnen foran den stjernemalede blå/gule scenografi, der på én gang vækker associationer til EU’s topmøder og til en discountudgave af Eurovisionens melodi grand prix. Ikke én tone klinger rent. Ja, så er niveauet da lagt, tror vi. Men det bliver værre endnu. Meget værre.

Således fortsætter forestillingens første akt med genhør af diverse grusomt falskklingende grand prix-slagere (her kan man vinde vodka, hvis man gætter det rigtige land), vi får præsenteret "postkort" fra de forskellige lande, vi får testet vores viden om EU-lande og der afvikles hjernedøde game shows alt imens vores fire værter blander hæslige drinks til os under titlen "Elite" og "Folkestyre".

En slags mening med galskaben
Intentionen bag de gakkede indslag er at kaste lys over vores fælles europæiske identitet og bagage; at skabe »en større bevidsthed om, hvad det er for en verden vi faktisk lever i«, lyder den næsten parodisk selvhøjtidelige forklaring i det vedlagte pressemateriale. Og havde det ikke været for den overraskende drejning, der finder sted mellem 1. og 2. akt, ville ’Demo-Crazy’ snildt kunne affejes som en sjov, men dybest set ligegyldig og overgearet omgang selvsmagende underholdningsteater.

Drejningen begynder faktisk allerede inden 2. akt går i gang. I pausen spørger Gry Guldager Jensen os (og nu med en alvor i stemmen), om vi ikke nok vil blive i salen og høre hendes foredrag om EU. Men nej, gu’ vil vi da ej. Og én efter én må vi liste forbi hende ud i loungen, hvor vi kan nyde vores pausedrink alt imens Bo Madvig (iført et af sine fantastiske glamour-kostumer) danser en intetsigende dans.

Hermed sætter forestillingen sig selv og sin egen ligegyldighed i meta-komisk relief ved at fortælle os: »Ja, vi ved godt, at det I har overværet indtil nu er en omgang CRAP – men det er jo tilsyneladende det, I helst vil have!«. Og denne pointe gennemsyrer samtidig hele 2. akt, der for så vidt er lige så åndssvagt som første, men som nu rummer en tyngde, der gør aftenen det hele værd.

Så var der måske alligevel en form for mening med galskaben, tænker man, bl.a. imens Benjamin Boe Rasmussen giver den gas som foredragsholdende kiwi(!), der i irritation over sine Reumert-liderlige medspillere smider dem ud én efter én, hvorefter han fremfører den "seriøse" demokrati-forestilling alene på scenen.

En original bedrift
Med ’Demo-crazy’ har den dansk/islandske kunstnergruppe, Mindgroup, begået en modig og dybt original bedrift, der utvivlsomt vil dele vandene imellem sig. Med pinlighedsæstetikken som dramatisk motor sættes den overfladiske underholdningskultur til tælling samtidig med, at forestillingen på glimrende vis ironiserer over sig selv som underholdningsprodukt.

’Demo-crazy’ er således ikke en forestilling om EU, Melodi Grand Prix og demokrati, men et selvironiserende meta-show, der accentuerer underholdningsbegrebet som et moderne vilkår for kommunikation. Og vist peger forestillingen i mange retninger (og også for mange). Men dette opvejes til fulde af den meget levende form, der er så sprængfyldt med energi, og af skuespillerne, der ikke er bange for at være dybt pinlige, når det er det, der skal til.

Herfra falder der fire masker – og så lige én ekstra. For sjældent har jeg været så pinligt berørt og rasende godt underholdt på samme tid. Og hvad skyldes det så? Ja, lad os bare kalde det Camp X-Factoren.

Iscenesættelse: Egill Pálsson. Dramaturg: Tue Bjering. Koncept: Mindgroup (Egill Pálsson, Tue Biering, Sigurður Óli Pálmason, Jón Atli Jónasson og Antonio Rodrigues Andersen).
Medvirkende
: Søs Egelind, Bo Madvig, Benjamin Boe Rasmussen og Gry Guldager Jensen, m.fl.