Hvad har du gjort, Darwin?
Af: Sarah H. S. Bundgaard

”Darwins Testamente”
Det kongelige teater

Skuespilhusets Portscene,
3 okt - 8 nov. 08

Ham her Darwin vi alle tror, vi går rundt og kender – hvem er han egentlig? Vi kender ham for den med aben, som Henning Jensen på mest levende vis præsenterer for os, men hvad med resten? Stod Darwin aldrig i dilemma angående sine egne teorier, eller levede han helt og holdent efter dem? Ja, mange af de ting får man svar på ved at se ”Darwins testamente”, men ligeså mange spørgsmål opstår undervejs blandt de mange små handlinger, der udspiller sig på en mørk om end smagfuld scene.

Med publikum som kødædende planter, døde lig og morænens hærgen i kraft af Darwins teorier bruger Jokum Rohde publikum og scenen på en indlevende og charmerende måde, der blandt alt det dystre er ganske interessant og underholdende. For selvom setup’et er ganske mørkt, blottet for udstyr og rekvisitter, udover evolutionstrappen, er der humor på scenen i form af Dronning Victoria, spillet af Kirsten Olesen. Hun formår at spille en humoristisk, alvorlig og vigtig figur omkring Darwin, og er med til at vise os hans påvirkning på alt og alle os.

For er Darwin i os alle, i staten, i tankerne og i vores hoveder (bogstavelig talt)? Svaret må egentlig være ja. Stykket sætter dermed også spørgsmål ved vore alle sammens opfattelse af staten, og om vores demokrati egentlig bare en beskyttelse mod den sande sandhed, som Darwin besad?

Stykket rejser flere spørgsmål end svar, især i hæsblæsende slutning, hvor skuespil og ord kulminerer i drømme og afsløringer, der ikke burde være mulige. Men det bliver desværre en smule for internt og kompliceret til at stykket opretholder Darwins ånd i sin helhed. Omvendt sidder man også tilbage med en indre forvirring, der stiller spørgsmålet: Er det egentlig så genialt gennemtænkt, at det er meningen, vi skal føle sådan? Men så kommer kærligheden oven i det hele, og så sidder man og tænker på dét, i stedet for Dronning Victorias snørklede tankegange.

Darwins testamente er en gennemtænkt og fascinerende opsætning, der leger med vore hjerner i form af ord og skuespillerens magiske kraft til at indoktrinere nye tanker i os. Henning Jensen, Kirsten Olesen, Nikolai Dahl Hamilton, Martin Buch og Morten Suurballe spiller så fremragende, indlevende og fortællende, at man overordnet må overgive sig til tågerne i London. Fantastisk, men måske med en tråd for meget i spil, selvom man måske ikke kunne have været den foruden.

Et spørgsmål bliver dog tilbage som det vigtigste: Hvad har du gjort, Darwin?

Af: Jokum Rohde

Medvirkende: Charles Darwin: Henning Jensen Dronning Victoria: Kirsten Olesen Inspektør Bartholomæus: Morten Suurballe Wallace: Nikolai Dahl Hamilton Blomberg: Martik Buch Chloe Jones: Mille Hoffmeyer Lehfeldt Betjent dag: Gustav Scavenius En blind blomstersælgerske: Helle Fagralid

Henning Jensen
Foto Natascha Tiara Rydvald

Henning Jensen