Trold kan tæmmes
af William Shakespeare
Odense Teater
Spilleperiode:
10. september 2009 – 6. oktober 2009

Moderne komedie
I Odense Teaters opsætning er Shakespeares komedie sat ind i en nutidig ramme. I start og til slut ser vi den moderne udgave af Petruchio - den fortravlede far med bærbar pc og babyalarm - der skiftevis forsøger at arbejde og passe barn samtidig.  Han bliver lykkeligvis reddet af sin trold, Katerina, da hans forsøg på at multitaske ikke går så nemt. Ak, det er heller ikke let for en moderne mand.
Rammen er fin til at indikere, at forholdet mellem den koleriske trold, Katerina og den stædige, humoristiske og bryske mand Petruchio i sin grundform er evig aktuel. Selvom det i dag ikke drejer sig om at tæmme kvinden, så hun kan tækkes manden, er det som om Shakespeare har en pointe, der alligevel er aktuel. Det er først, når mand og kvinde har kæmpet, grædt og grint sammen, at der er basis for et solidt ægteskab. Katerinas hidsige gemyt står i grel modsætning til lillesøsteren Biancas. Lillesøsteren lader sig nemt kurtisere af sine bejlere, og vi fornemmer, at Biancas flirt med Lucentio er overfladisk – dermed bliver hendes ægteskab også mere skrøbeligt.

Handlingen
Kort fortalt skal den gamle far Baptista Minola finde ægtemænd til sine to døtre Katerina og Bianca. Den ældste datter Katerina er en hidsig og kropumulig trold, som skræmmer livet af de fleste mænd, hvorimod lillesøster Bianca er smuk, blid og indtagende med et væld af bejlere. Baptista vil ikke gifte sin yngste datter væk, før han har fundet en mand til den genstridige trold, og dette bliver begyndelsen på flere intriger udført af tjenere og bejlere, som har til formål at narre Baptista og vinde Bianca. Midt i dette ankommer Petruchio. Han er frisk på at gifte sig med den mindre indtagende Katerina, og han ser det som sit projekt at tæmme og drille sin trold, hvad der ikke går stille af. Langsomt nærmer de to kampfæller sig hinanden og ægteskabet ender med at blive lykkeligt.

Flot forløst
Odense Teater leverer i dette stykke underholdende teater, hvor skuespilpræstationerne er i top. I den sammenhæng er det værd at nævne Peder Dahlgaard, der som ægtemanden Petruchio leverer en meget velspillet og troværdig figur – fuld af galde, frækhed og charme. Flere af karaktererne er fortolket som typiske commedia dell’arte figurer, som med deres komiske kropssprog og optrin – lazzi - er både underholdere og intrigemagere. Her er Klaus T. Søndergaard en særlig morsom bejler, der med sit håbløse udseende og mimik er udleveret som den liderlige, gamle mand. Det er altid en balancegang at spille de komiske figurer uden det bliver meget plat, men her lykkes det. Scenografien fungerer godt, og den runde drejescene og musikken giver i øvrigt mindelser om tiden omkring Shakespeare og hans Globe Teater.

Trold kan tæmmes er bestemt et besøg værd, hvis du vil se underholdende Shakespeare.

Iscenesættelse: Jens August Wille

Scenograf: Camilla Bjørnvad Medvirkende: Mette Maria Ahrenkiel, Peder Dahlgaard, Morten Schaffalitzky, Christine Gaski, Kurt Dreyer, Klaus T. Søndergaard m.fl.