Guitaristerne
af Line Knutzon
Komponist: Jens Hellemann
Odense Teater - Værkstedet
Spilleperiode: 27. september 2007 – 27. oktober 2007

Intimteater med skæve eksistenser, skøre indfald og skøn musik
Formelt set handler ”Guitaristerne” om fire umage mennesker: Grete, Kim, Gregers og Hesselhud, der mødes for at mindes og hylde den nyligt afdøde visesanger og tolvtonekunstner John Hansen. Visesangeren har boet i et kolonihavelignende og meget rodet hus, og de fire guitarister mødes foran John Hansens ejendom for at planlægge en mindekoncert med hans legendariske viser. Grete, Kim, Gregers og Hesselhud har svært ved at blive enige om ret meget. Hvilke af Johns Hansens viser er egentlig de bedste? Rige Svin 1, Indrøm, indrøm, indrøm eller Jeg har fået kræft? Skal de synge i kanon for at give musikken et ekstra twist, eller er det mon et forræderi imod det, John Hansen ønskede at udtrykke som kunster? De må stemme om det, sådan gør man, hvis det skal være retfærdigt eller hvad ….?

Denne skæve fortælling, som spilles særdeles morsomt og musikalsk af Odense Teaters skuespillere, handler ikke i nævneværdig grad om John Hansen. Forestillingen er nærmere en satire på, hvordan en gruppe umage og ensomme mennesker forsøger at etablere en form for fællesskab. Der er masser af ironi og grovkornet komik i persontegningen – og forestillingen bevæger sig i en genre, som balancerer på en knivsæg mellem det lavkomiske og det, der graver et spadestik dybere ned i skildringen af medmenneskelige relationer. Grænsen er svær, men det lykkes meget fint i denne forestilling, fordi skuespillerne både har timing, musikalitet og veloplagt spil. Man morer sig virkelig, når Hesselhud giver den gas som passioneret protestsanger - så meget at guitaren ryger sig en tur - eller Grete irettesætter de andre, fordi hun synger i et ubehjælpsomt, højt toneleje. Kim er tilsyneladende snotdum, analfixeret og selvudslettende, og Gregers forsøger at spille cool men viser sig at være et blødt, sentimentalt tudefjæs, da guitaristernes koncertforberedelser er ved at nå til vejs ende.

Line Knutzon har en særlig evne til at skrue replikker sammen, så tilsyneladende tilforladelige begivenheder på kort tid udvikles til vanvittige situationer, der udstiller vrangsiden af vores pæne overflade. I hendes univers lever mennesker, som ikke lægger låg på deres følelser, drifter og uheldige tilbøjeligheder. Netop derfor er forestillingen ikke spor banal.

Musikken er faktisk rigtig god i ”Guitaristerne” med nogle tekster, der så absolut har en ironisk indfaldsvinkel til protestsange, og den naive samfundskritik fra 60’erne og 70’ernes slagsange kan vi da også både glædes over og grine af i dag. Personligt kunne jeg dog godt tænke mig en moderne dramatiker, som turde have endnu mere samfundskritisk bid. Der burde være nok materiale at tage fat på.

Instruktør: Daniel Rylander Scenograf og kostumer: Stine Martinsen Medvirkende: Claus Riis Østergaard, Mikkel Bay Mortensen, Cecilie Stenspil, Susanne Saysette

Claus Riis Østergaard, Susanne Saysette, Mikkel Bay Mortensen og Cecilie Stenspil