Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 

I kærlighedens grænseland
Af Tom Rahbek
 

 

’Blackbird’
Svalegangen
19. okt. – 17. nov.

Svalegangen udforsker grænserne for kærlighed og normalitet i David Harrower’s ’Blackbird’, der med sin massive tekstmængde og kontroversielle tematik stiller store krav til både skuespillere og publikum.

I en tid hvor genreblanding, effektjageri og selvreflekterende meta-lag på det nærmeste er blevet mere reglen end undtagelsen i teatret, kan det være helt befriende at opleve en forestilling, der tør formidle sin tekst uden den mindste antydning af ironi og distance.

Og dét er i den grad tilfældet med Lars Junggreens iscenesættelse af skotske David Harrower’s ’Blackbird’. En modig bedrift i sig selv. For ’Blackbird’ er et teaterstykke, der tager fat i et af de største kulturelle tabuer overhovedet: Sex-relationer mellem børn og voksne. Eller skulle man måske snarere sige kærligheds-relationer…

Var kun 12 år
Stykkets kvindelige hovedperson Una (Heidi Colding-Hansen) var nemlig kun 12 år, da hun mødte den dengang 40-årige Ray (Lennart Hansen) og de sammen indledte et hemmeligt forhold. Et forhold, der dog hurtigt blev bragt til ende af forældre og myndigheder.

Men var der egentlig tale om en forbrydelse eller var der tale om ægte kærlighed mellem to mennesker, der mødte hinanden på et forkert tidspunkt i livet?

Dette spørgsmål er ubehageligt nærværende i ’Blackbird’, der inviterer os indenfor i et rum af forbudte følelser, afmagt og moralske dilemmaer. Et rum, det er svært at forlade igen, selvom man gerne vil.

16 år efter
I forestillingen møder vi de to hovedpersoner 16 år efter skandalen, hvor den nu voksne Una opsøger Ray på hans arbejdsplads for at konfrontere ham med fortiden. Begge er de ødelagte og ulykkelige. Han har siddet i fængsel for deres forhold og kæmper nu hårdt for at opretholde en ny identitet, mens hun er blevet boende i sin barndomsby i en form for selvafstraffelse.

Således er scenen sat til et vaskeægte ”feel-bad”-drama, hvor vi føres igennem hele følelsesregisteret. For da først Una og Ray er talt varme, er det ikke småting, der hives frem fra fortiden i denne sene aftentime.

Bliver bedre og bedre
Det er bestemt ikke en let fordøjelig ret, som Svalegangen har valgt at servere for os. Og den alvorsbetonede og undertiden lidt tunge dialog bevirker da også, at det tager lidt tid at finde sig til rette i handlingen og acceptere stykkets fiktionsunivers.

Men heldigvis er ’Blackbird’ en forestilling, der kun bliver bedre og bedre i takt med, at vi lærer de to hovedpersoner at kende. Og når vi som tilskuere aldrig drukner i forestillingens massive ordstrøm (hvad der ellers er en vis risiko for!), skyldes det, at både Lennart Hansen og Heidi Colding-Hansen formår at skabe illusionen af, at deres karakterer er rigtige mennesker med rigtige følelser.

Heidi Colding-Hansen balancerer således flot imellem det beregnende og det rørende i sit portræt af den bundulykkelige Una, mens Lennart Hansens stærke mimik og vægelsindede, halvparanoide kropssprog tilfører Ray en skrøbelighed, der kalder på vores medfølelse.

Ja, man ender såmænd med at ønske det bedste for de to på én gang livstrætte og kærlighedshungrende mennesker – og at dét lykkes, er faktisk rigtig godt gået af Junggreen og co.

Forestillingens intensitet understøttes desuden fint af både Klaus Risagers stemningsmættede underlægningsmusik og Gitte Baastrups symbolladede stålscenografi der med sin placering midt i lokalet bevirker, at vi er helt tæt på de barske ordudvekslinger. Sjældent har jeg set en grimmere og mere deprimerende scenografi. Og det er positivt ment.

En stærk oplevelse venter på Svalegangen.


 

Iscenesættelse: Lars Junggreen. Dramatiker: David Harrower. Oversættelse: Troels II Munk. Scenografi: Gitte Baastrup. Komponist: Klaus Risager. Instruktørassistent: Allan Hagbarth Lauridsen.
Medvirkende: Heidi Colding-Hansen, Lennart Hansen m.fl.



På udmattende oprydningsarbejde. Lennart Hansen og Heidi Colding-Hansen som Ray og Una.
Foto: Annelene Petersen.
 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk