Når mænd tuder
Af Lene Grønborg

”Farvel”
Svalegangen
18/09/08-25/10/08

”Det er aldrig for sent at få en lykkelig barndom,” lyder det i Hans Rønnes nyeste opsætning ”Farvel” på Svalegangen. Det er historien om en fraværende fars forhold til sine tre voksne sønner. Familien kan ikke engang dele en pose chips uden at komme op at skændes, og det hele bliver ikke bedre af, at faderen overtaler de nu voksne drenge til at holde ferie sammen på en ubeboet ø.

Vi når ikke langt ind i forestillingen, før det bliver tydeligt, at der gemmer sig meget grums under overfalden i familien Kongsbjerg. Skeletterne vælter ét efter ét ud af det gamle, antikke familieskab. Storebror Gunnar er chef for familiefirmaet ”Kongsbjerggryden”, og han er en meget ambitiøs og kynisk. Han snuppede i sin tid lillebror Rasmus´s kæreste, og de to har ikke talt sammen siden. Familiens yngste og evigt positive Kåre prøver gang på gang at få familien til at tale sammen, men han formår alligevel ofte at sige de forkerte ting på de forkerte tidspunkter. Konflikterne bryder ud i lys lue, da Faderen Leon med ufine midler overtaler drengene til at holde ferie sammen på en ubeboet ø.

Svalegangens scenerum er til denne forestilling blevet omdannet, og to store bevægelige plader udgør det meste af den vellykkede, minimalistiske scenografi. Publikum bevæger sig ind i salen på to gange belagt med grus, som minder om barndomsstier, parcelhuse og kvælende familiemiddage. Scenerne er især vellykkede, når skuespillerne bevæger sig ud af den ellers meget naturalistiske stil. Blandt andet skal scenen fremhæves, hvor Leon i en drømmeagtig tilstand har et skænderi med sin afdøde bror, som bliver spillet af alle tre drenge.

Og skænderier er der mange af. Der bliver råbt, skældt ud og tudet til den helt store guldmedalje. Desværre formår stykket aldrig rigtig at overraske, og problemstillingerne er almindelig og uden egentlig dybde. Når vi alligevel ler, er det fordi flere af familiekonflikterne er genkendelige, typiske og underholdende på deres egen måde.

Instruktion: Hans Rønne

Scenografi: Gitte Baastrup, komponist: Søren Siegumfeldt, Medvirkende: Bo Stendell Larsen, Morten Nielsen, Andreas Dawe & Robert Reinhold

Andreas Dawe, Morten Nielsen og Robert Reinhold