Please, Fri mig fra alderdommen
Teater Dax
Vildskud Teaterfestival
D. 16. – 19. august
Huset i Magstræde, Jazzscenen

Når jeg bliver gammel vil jeg være ligesom damerne fra Dax
Umiddelbart tænkte jeg, efter et blik i programmet, at en forestilling der behandler spørgsmålet om måden, hvorpå vi betragter ældre mennesker umuligt kunne være særligt spændende. - Men rygtet om forestillingen gik i Vildskudscafeen og det var positivt, så nuvel… Det skulle jeg også se.

Alderdom og ældrebyrde
”Alderdom” og ”ældrebyrden” er nogle af de negativt ladede ord Dax Teater gør op med. De tager tematikken under kærlig og humoristisk behandling, men undersøger samtidig de konkrete realiteter i de nutidige ældres situation. En skriftlig undersøgelse omkring hvor mange procent af befolkningen over 80 der bor alene, er ensomme osv. præsenteres. Efter forestillingen får man svarene og de er markant anderledes end man lige skulle tro (iflg. min veninde og jeg). Det ser ikke så slemt ud som frygten og fordommene forleder en til at tro.

Akrobatik og kaffekopper
Forestillingen åbner med to gamle damer der langsomt og rystende bevæger sig omkring i en gammeldags møbleret og tapetseret stue, med småkager, kaffekopper og naturligvis tilhørende underkopper. Denne sekvens er nonverbal, langsom og hylende morsom på grund af mimik og gestus. Både kostumer, kæmpebriller og skuespillet er fantastisk og lige i øjet.
Pludselig tager de gamle damer det yderste lag tøj af, hvorved de bliver unge og begynder at lave akrobatik med en stol, kaffekopper og underkopper. Der skiftes løbende mellem forskellige sekvenser af DR2 Tema om ældre og andre tv-indslag, tilbage til akrobatik og så de gamle damer igen, dernæst til en monolog osv. Et nyt tv er skjult inde bag et gammelt tv. Dette henviser til den pointe, der synes at være en af forestillingens hovedbudskaber, at der i selv en gammel krop kan gemme sig en ganske ungdommelig sjæl. - Eller at man godt kan fungere, selvom man bliver gammel.
Hele forestillingen er et varieret miks af fysisk/visuelt teater, monologer, musik, dans og akrobatik.

Hudfarvede strømpebukser og stegt flæsk
”Please, Fri mig fra alderdommen” er en dejlig varieret, mangesidig cocktail som udover at underholde, tager fordomme op. Som fx problematikken omkring at det slet ikke er sjovt at blive ældre, når man ikke vil gå i hudfarvede strømpebukser og ikke kan lide stegt flæsk med brun sovs osv. For er der andre muligheder? Er hudfarvede strømpebukser og stegt flæsk en naturlig del af det at blive ældre? Teater Dax viser en mere alsidig vej frem end det gængse ældrebillede, selvom man må formode at akrobatikken med stole og kaffe bliver mere kompliceret med alderen. Blandt de gode detaljer var især den ene gamle dames falden i søvn i en stol, samt senere, hendes slubren kaffe af underkoppen. Generelt var de gamle damers mimik helt fantastisk. Det kunne man slet ikke få nok af.
Dax-damerne leverede den klart bedste forestilling, af det jeg så, på dette års vildskudsfestival.

Medvirkende: Henriette Rosa Viola Aarup, Ditte Krøyer og Miriam Utzon.