Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 
Superdiva Megabitch Fucked Up Fantastisk
af Maj Joan Vadum Larsen

 

'Superdiva Megabitch Fucked Up Fantastisk'
Xofia

Spillede på Vildskud´s festival


Fucked Up Megabitchet og i den grad Fantastisk Superdiva - fra den virkelige verden. Ægte skuespiltalent som fiktionens falske diva. Teatergruppen Xofia sætter teatrets falskhed under lup, men i virkeligheden handler det om den ægte ”falske” virkelighed.

Den unge skuespillerspire Stina, spillet af Stina Mølgaard Jensen, er blevet lovet 45 minutters frit scenerum. Scenen er fri - ”Alt er tillad”, som produktionslederen over højtaleren informerer publikum om – ”og det har hun tænkt sig at udnytte”. ”Alt er tilladt” – også manipulation?

I baggrunden, på en stabel af gamle fjernsyn, kan vi følge en teknikker, produktionslederens stemme lyder over højtaleren og videoklip projekteres op på en skærm – der foregår meget på scenen, men alt er afmålt i forhold til skuespillets budskab. Xofia har tænkt over tingene – spørgsmålet er så bare, om publikum kan tænke videre over deres tanker?

Fiktiv virkelighed
Den fiktive hovedperson Stina opnår ikke med bravur sit mål om at vise sit talent. Det gør til gengæld virkelighedens Stina. Den smukke Stina Mølgaard Jensen fremstår reel og ægte med sit uskyldige søde smil. Hun klarer troværdigt at springe frem og tilbage mellem hovedpersonen Stina og en Superdiva – mellem ægte og falsk.

Forestillingen foregår i rummet mellem sandt og falsk – ægte og uægte – virkelighed eller fiktion. Vi skal være vidne til ”et stykke teaterdokumentar”, lyder det i højtaleren. Den kritiske produktionsleder (alias Mette Hornbæk) og skuespillerinden optræder i skuespillets fiktive verden ved deres rigtige fornavn. Og Stina vælger at fremstille en Megabitchet Superdiva selvom hun ved, en diva er langt fra virkeligheden og alligevel ”ser folk [hende] som et spejl”.

Ægthed eller anerkendelse frem for alt

De 45 minutters ejerskab af scenen er Stinas chance for at fortælle en Fucked Up Fantastisk historie, som bringer tårerne frem hos publikum. Det er Stines chance for at lade publikum kende og berøre så stærkt af hendes karakter, at de tror det er virkelighed. Det er Stinas unikke chance for at vise sit talent. Men hvad handler det mest om - Stina eller scenekarakteren?

Projekteret i baggrunden ser vi Stinas venner, der uden hendes anelse er blevet interviewet, beskrive hende. Produktionslederen, der konsekvent afbryder Stinas frie rum, får med sin Kritiske ryst sat spørgsmålstegn ved teatrets virke – handler det om indlevelse eller oplysning? Og handler livet om anerkendelse eller blot at lære at føle? ”Det er bedre at være kendt som sexsymbol end slet ikke at være kendt”?

Superdiva Megabitch Fucked *Up Fantantastisk er en gennemarbejdet fortælling med et soleklart budskab. Et kritisk spørgsmål er blot, om det er så godt gennemarbejdet, at der ikke er nok for publikum at tænke over? Skuespillet rejser store spørgsmål, men besvarer dem også. Det overskygger dog ikke en Fantastisk skuespilpræstation og en Fantastisk fortælling, der umiddelbart synes simpel, men har kød på underneden. Og der heldigvis masser af små løse ender overladt til Tolke Olga.

 

Iscenesættelse: Mette Hornbek
 

Skuespil: Stina Mølgaard Jensen, La Destructeuse Melodieuse: Alice Carreri, Video & grafisk design: Søren Meisner, Scenografi & regi: Freia Cecilie Krog, Thomas Schwerdtfeger, Stylist: Maj Riis Poulsen, Økonomi & fundraising: René Kruse Idé: Xofia



 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk