Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 

Kroppens kontraster
Af Tom Rahbek

 

’Full Body Treatment’
Aarhus Teater, Scala
 16. maj - 31. maj
 

Kroppen er omdrejningspunktet i Annika B. Lewis’ interaktive performance-forestilling ’Full Body Treatment’, der med scenekunstnerisk opfindsomhed tager wellnesskulturen – og publikum – under kærlig behandling. Forestillingen er samtidig en stærk manifestation af Aarhus Teaters alsidige repertoire i denne sæson.


»Tag en dyb indånding. Sådan ja. Ind gennem næsen og LANGSOMT ud gennem munden. Prøv så nu at visualisere, at du står på en kornmark omgivet af dyr…«

Stemmen, der på hypnotiserende vis guider os ind i en afslappet tilstand af ”wellness”, tilhører performeren Kasper Daugaard Poulsen. I scenen giver han den gas som en art afspændings-coach. Og han gør det med en så underspillet, smittende ro, at vi som publikum tør gå med på ”legen”.


Så sidder vi ellers der i Scala-salens plysstole og trækker vejret sammen og visualiserer på livet løs. Og overraskende nok må man hurtigt konstatere, at det faktisk er en vældig behagelig fornemmelse. Men samtidig er hele situationen naturligvis også dybt komisk. For vi er jo udmærket godt klar over, at der ikke er tale om en ”rigtig” afspændings-session; at Kasper Daugaard Poulsen ikke er coach i virkeligheden, og at det vi overværer blot er en del af en artificiel konstruktion.


Og i næste nu vågner vi da også brat igen. Med ét er vores ”coach” nemlig gået i overgearet selvsving på scenen i en febrilsk trancelignende tilstand, der tilsyneladende har til hensigt at hjælpe vores fantasi lidt på vej i form af dyriske imitationer!


Javel så, når man lige akkurat at tænke, før Kasper Daugaard Poulsens krop og stemme igen har forvandlet sig og en ny bizar scene begynder…


Et fascinerende univers
Med ’Full Body Treatment’ er vi stort set så langt fra den klassiske konfliktdramaturgi, som vi overhovedet kan komme. Karakter-projekter og mønstre af årsags- og følgevirkninger er her afløst af et fascinerende sanse-univers, der retter fokus mod den menneskelige krop i en narcissistisk leg med forskellige identiteter og roller.

I samtlige af forestillingens godt og vel 60 min. står Kasper Daugaard Poulsens alene på scenen. Alligevel har man nu aldrig rigtig fornemmelse af, at han er alene: Lysets fantasifulde transformationer af scenerummet, lydens associationsfremkaldende virkning og videoprojektionernes ekshibitionistisk forstørrende effekt fungerer som ligeværdige ”medspillere” til hans formidable kropsbeherskelse.


En indbygget fare ved montageformen er naturligvis, at ikke alle dele fungerer lige godt. Enkelte scener bliver da også så minimalistiske i deres udtryk, at de skaber mere dvaletilstand end energimæssig
suspense. Men det ændrer bestemt ikke ved det faktum, at Annika B. Lewis og resten af holdet med ’Full Body Treatment’ har skabt en seværdig og sansemættet forestilling.


En oplevelse i sig selv er det, at se Kasper Daugaard Poulsen demonstrere sit vidtspændende talent. Det er sjældent at opleve nogen, der i dén grad behersker kroppens kontraster: fra det smidigt akrobatiske til det ultra-feminine og over i det næsten dyrisk hulemands-agtige udtryk.

En sådan præstation kræver både mod og talent. Og det modige er ikke kun, at han tør vise bar røv, når det er dét, der kræves, men at han tør give så meget af sig selv på scenen.


En modig satsning
I kraft af sin yderst fragmenterede og eksperimenterende form er ’Full Body Treatment’ ikke den mest oplagte ”sællert” hvad angår billetsalg. Derfor er det også prisværdigt, at forestillingen alligevel har fundet vej til Aarhus Teater.

I det hele taget har det været en udpræget fornøjelse at følge Aarhus Teaters alsidige repertoire i denne sæson, der har budt på mange store og forskelligartede oplevelser. Det skal Madeleine Røn Juul og co. have stor ros for.


Det kræver kunstnerisk mod at turde være alsidig i sit repertoirevalg og give plads til den lidt ”smallere” scenekunst.


Og mod betaler sig. Det er ’Full Body Treatment’ endnu et bevis på.

 

Idé og iscenesættelse: Annika B. Lewis.

Dramaturg: Allan Hagbarth Lauridsen. Komponist og musiker: Sofus Forsberg.  Scenografi og video: Signe Krogh. Koreografi: Annika B. Lewis. Lysdesign: Morten Ladefoged. Lysassistent: Klement Thorst Balslev. Lyddesign: Andreas A. Carlsen. Videoudvikling: Jon Noe.
Medvirkende: Kasper Daugaard Poulsen.

 

 
  Kasper Daugaard Poulsen i 'Full Body Treatment'.  Foto: Jan Jul.
 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk