Profunditet eller overflade

Profunditet
: Dybte eller grundighed

The History Boys
Skala
29.aug 07 - 29.sep 07

Hvad er det vigtigste i skolen? At klare sig godt til eksamen eller lære noget man kan bruge resten af livet? Det er, hvad Aarhus Teater tager op til diskussion i deres nye forestilling ’The History Boys’. Forestillingen foregår i 1980´ernes England. Otte drenge står over for deres optagelsesprøve for at komme ind på deres drømmeuniversitet. Enten Cambridge og Oxford.

Til at forberede eleverne på optagelsessamtalen får de en ny lærer Irwin (Niels Ellegaard), der skal undervise dem i hvordan man ved hjælp af ”spin” klarer optagelsessamtalen på den bedste måde.
Irwin´s undervisning sætter dog eleverne i et forståelsesdilemma mellem Irwin undervisningsmetode og deres gamle lærer Hector (Kim Veisgaard) undervisningsmetode. Gennem de to lærere oplever eleverne forskellen mellem en lærer, der ønsker at eleverne skal lære noget de kan bruge hele livet og en lærer der kan give dem en viden, de kan bruge lige nu til at komme videre med.

Det er en spændende og aktuel problematik som Aarhus Teater tager fat på. For hvad er det vigtigste: Den viden man har eller hvordan man formidler den viden man har? Skal vi klare os godt i en Pisa-undersøgelse eller skal vi have en viden, der kvalificerer os til det liv vi skal leve, uanset om det så gør, at vi ikke får nogle af de mål opfyldt vi satsede på.

Men selvom det er en spændende problematik formår stykket ikke at provokere nok til at skabe denne debat. Stykket bliver ikke farligt nok og holdningerne til læring kommer ikke tydeligt nok igennem. Den ideelle læring ligger nok et sted mellem Hector og Irwin´s undervisningsmetoder.

Der er gode skuespilpræstationer hele vejen rundt, men især Kim Veisgaard´s spil som den excentriske underviser er helt formidabelt, og det er helt klart hans præstation der gør at forestillingen får 4 masker

Iscenesættelse: Søren Iversen

Manuskript: Alan Bennett Scenograf/lysdesign: Edward Lloyd Pierce Oversættelse: Jesper Kjær Lysdesign Lyddesign: Jeppe Larris Instruktørassistent: Morten K. Roesen Medvirkende: Kim Veisgaard, Nielse Ellegaard, Lars Junggreen, Merete Voldstedlund, Daniel Livbjerg Bevensee, Martin greis, Thorbjørn Kruse Olesen, Andreas Jebro, Jacob Madsen Kvols, Ashok Peter Pramanik, Mikkel Løvenholt Reenberg og Christian gade Bjerrum

Martin Greis og Kim Veisgaard                                                                                    Foto Jan Jul