Hæsblæsende Fantasy

Det gyldne kompas 2
13/11 - 22/12 09

Så indtager Panserbjørne, hekse og daimoner atter scenen i en fantastisk fantasyforestilling på Aarhus Teater. Philip Pullmans populære trilogi om den 12 årige Lyra og hendes gyldne kompas er den store familiesatsning på Aarhus Teater. I forestillingen medvirker hele teatrets ensemble, dansere samt et væld af dukker. Pullmans trilogi er dog på Aarhus Teater komprimeret til 2 dele.

Der er meget der skal nås
Der er mange historier, der skal fortælles i anden del af Det Gyldne Kompas og umiddelbart kan det undre, hvorfor Aarhus Teater ikke har valgt at opsætte 3 forestillinger til at skildre Philip Pullmans prisbelønnede bestseller-trilogi. Eydun Johannessens iscenesættelse formår imidlertid at stille skarpt på det væsentlige uden at gå på kompromis med historien, og man føler sig bestemt ikke snydt efter at have oplevet ’Det Gyldne Kompas 2’. Tværtimod.
I første del blev der lagt mere vægt på introduktionen til det fantastiske univers i Pullmans bøger, hvilket giver 2. del en langt støre frihed til at koncentrere sig om selve handlingen og den historie, der fortælles. Dejligt befriende bruges der ikke ekstra tid på atter at forklare om f.eks forholdet mellem mennesket og deres daimons ud over det, som handlingen godtgjorde.
Denne koncentration om handlingen er et kæmpe plus for forestillingen, der meget nemt kunne have brugt alt for meget tid på præsentationer af figurer samt fremvisning af det overvælgende udstyrsstykke, som forestillingen også er. Handlingen er skarpt spundet op her i anden del, hvilket gør fravalget af den 3 forestilling helt i orden.

Den farlige fanatisme
Selvom det er en fantasy-forestilling er det ikke bare for børn, der er også meget for de voksne i forestillingen. Tematisk leger Pullman med forholdet mellem videnskab og religion. Pullmans langer bredt ud efter fanatismen, ikke kun den religiøse men også den videnskabelige fanatisme får nogle drøje hug, ved blandt andet at ofre børn i videnskabens navn.
Aarhus Teater har dog i deres opsætning valgt den mere familievenlige tilgang til historien, og her i anden del er de mere tematiske konflikter neddroslet til fordel for den mere actionprægede handling, hvilket de også formår at opfylde til fulde.

Hæsblæsende tempo
Selvom teaterfægtning er en fast disciplin på teaterskolerne, er det sjældent at man faktisk ser det på scenen. Det gyldne kompas er dog her en undtagelse. I Pullmans sidste bog i trilogien "Ravkikkerten", som 2. del af Aarhus teaters forestilling hovedsageligt bygger på, udkæmper Lord Asriel det afgørende slag mod autoriteten (gud), som et kæmpe luftslag. Selvom Aarhus Teater dog vælger at flytte slaget ned på jorden, er kampen dog stadig både hæsblæsende og velkoordineret inden for de ramme, et teater giver. Kirkens ninjapræster kæmper hårdt mod både flyvende hekse og drager med laserlys ud af øjene.

Effektfuld scenografi
Manfred Blaimauer scenografi er umådelig effektfuld og utrolige dynamisk. Ved hjælp af små ændringer i opstillingen skabes der en hel række forskellige rum der på fantastisk vis hjælper stykket videre. Scenen er næsten i konstant bevægelse, uden at det virker forstyrrende eller distraherende for fortællingen, snarere tværtimod da scenografiens bevægelighed hjælper med at adskille de forskellige verdner, de bevæger sig imellem.
Alt i alt eventyrlige rammer for en fortryllende opsætning for hele familien.

scenesættelse
Eyõun Johannessen.

Oversættelse: Hanna Lützen Dukkeinstruktør Antje König. Komponist Søren Siegumfeldt Scenografi Manfred Blaimauer Koreografi Brian Degn Lysdesign: Egil Barclay Høgenni Hansen Lyddesign: Kim Engelbredt. Dukkekonsulent Jette Lund. Dukkemager Gertrud Exner, Katrine Karlsen og Ellen Høyer. Panserbjørnehoveder: Katrine Bunton. Videodesigner Signe Krogh Maskør og parykmager: Haakon Sitje Musik fremført af: City op Prague Philharmonic Orchestra Dirigeret af: Richard Hein Vokal: Aviaja Lumholt. Medvirkende: Ene Øster Bendtsen, Andreas Jebro, Thomas Knuth-Winterfeldt, Henning Olesen, Kim Veisgaard, Anders Baggesen, Jens Zacho Böye, Amalie Dollerup, Ove Raskmark, Annika Johannessen, Lars Ottosen, Lars Ditlev Johansen, Nikolaj Krogh Mineka, Karen-Lis Ahrenkiel, Anders Heinrichsen, Lene Hummelshøj, Mikkel hansen, Peder bille, Kenneth Andersson, Ane Hovby, Anne Hauger, Margit Watt-Boolsen, Inge Sofie Skovbo, Kars Høy, Mikkel Stubbe Teglbjærg, Mette Døssing, Inge Sofie Skovbo, Peter Flyvholm Merete Voldstedlund

Foto Jan Jul