En TOTAL flot opsætning på Aarhus Teater

"Hvordan vi slipper af med de andre"
21.sep 07 - 20.okt 07

Madeleine Røn Juul formår med teateropsætningen af: ”Hvordan vi slipper af med de andre” at nå ud over rammerne for kukkassescenen og det er endda på flere måder.
Hele huset bliver i denne forestilling inddraget, skuespillerne er næsten lige så meget nede i salen blandt publikum, som oppe på scenen. Denne udnyttelse af rummet skaber en fantastisk god virkning, da vi som publikum ikke bare får lov til at sidde beskyttet af salens mørke, men derimod bliver let oplyst og på den måde indgår i forestillingen som et aktivt element. Forestillingen nærmer sig altså totalteater, en teaterform hvor publikum indgår som et element, i stedet for at blot være tilskuere.. Arven efter Brecht er tydelig. Forestillingen vil noget, både politisk og teatermæssigt, selvom det politiske budskab ofte forsvinder, på grund af de til tider meget komiske situationer.

Aarhus Teater er i forestillingen omdannet til en politisk interneringslejer, hvor militæret har samlet en gruppe mennesker, der har det til fældes at de alle er en økonomisk belastning for det danske samfund. Udvælgelsen er sket efter ny lov ”De Nye Københavnerkriterier” hvor 7 punkter definerer hvor meget man er med til at udnytte det danske samfund. Hver borger har så 10 minutter foran en forhørsleder (Lars Bom) til at retfærdiggøre, om man på andre måder har været med til at give det danske samfund nogle værdier der ikke kan gøres op i penge, er det tilfældet er der mulighed for straffefrihed, men hvis man ikke kan overbevise forhørslederen om ens eksistensberettigelse, står man til eliminering.
Dette er udgangspunktet for forestilling, der naturligvis er skabt på filmen af samme navn.

Der er gode skuespilspræstationer hele vejen rundt, og det politiske tema og de store spørgsmål og menneskets vær bliver behandlet flot i Madeleine røn Juuls opsætning. Men først og fremmest er det komikken der bærer forestillingen igennem. Timingen falder præcist og skuespillerne er engageret og nærværende, og de fem masker som forestillingen får, er fuldt fortjent.

Iscenesættelse Madeleine Røn Juul. Ide: Anders Rønnow Klarlund og Rasmus Botoft, Scenografi Manfred Blaimauer. Lysdesign: Jesper Ahnfeldt Mollerup, Lyddesign Andreas A. Carlsen, Instruktørassistent: Marie Markvard Andersen. Medvirkende: Lars Bom, Anne-Vibeke Mogensen, Henning Olsen, Karen-Lis Ahrenkiel, Klaus Wegener, Kristine Nørgaard, Lars Høy, Mette Døssing, Mogens Rex, Peter Flyvholm, Eva Maria Zacho og Charlotte Trier.

Lars Bom, Kristine Nørgaard og Mogens Rex                                                              Foto Jan Jul