Intet nyt i Cederholms teatermagiske univers.

Teaterkoncert Mozart
14 september – 20 oktober 2012.

Endnu en gang inviterer Aarhus Teater til en Teaterkoncert. Denne gang er det Mozart der er inspirationskilden, til den musik som Brødrene Hellemann har skrevet til forestilling.
Det blev en helt anden musikalsk oplevelse end jeg havde forventet, og selv om kendte temaer fra Mozarts musik dukker op engang imellem, er der meget langt fra Mozarts komplekse musikalske værker til brødrene Hellemanns popnumre.
I et kælderlignende depotrum starter få dråber langsomt med at dryppe ned på et tildækket klaver. Mens et virvar af forskellige personer i alt fra det stive jakkesæt til store flotte kostumer i rokokostil på skift kommer ind på scenen. Først forsøger de med små kopper at dæmme op for vandet, men da vandet gennem de første numre begynder hurtigere og hurtigere at løbe ind på scenen, for til sidst at vælte ned i store stråler, bliver skålene større og større for at klare vandets pres.
Vandet er et gennemgående element i Cederholms opsætning, og er med til at skabe nogle rigtig flotte visuelle effekter.

Teaterkoncert

Jeg har efterhånden set en del af Cederholms teaterkoncerter, og igen bliver jeg skuffet over hvor lidt han får ud af en ellers fantastisk genre.
Når en teaterkoncert lykkes er det en fantastisk platform til at give publikum en oplevelse ud over det sædvanlige, skabe nogle magiske øjeblikke der kan blive hængende længe efter at tæppet er gået ned.
Det kan dog også være en farlig genre at begive sig i kast med, da man som instruktør hele tiden bliver stillet i et valg mellem skuespil og musiske kvaliteter. Selvom teaterkoncerten som genre er relativ ny, er den gennem de sidste par år blevet overhalet indenom af de store rock og popbands der virkelig har formået at tage teatrets effektfulde remedier i brug, for at give publikum en stor oplevelse i deres koncerter (eks. Lady Gagas nyligt overståede show i parken).  For Cederholm er en teaterkoncert en koncert med teater i og ikke omvendt, og her nærmere han sig mere de store musikeres flotte sceneshows, dog med den hage at det musikalske niveau i hans forestillinger ikke kommer op på det niveau som man ser i de store rock og pop koncerter.
Og netop her mener jeg at teater koncerten skal bruge sine dramaturgiske evner til at skabe en fortælling, med den valgte musik, der netop giver publikum både en musikalsk oplevelse og en historie at reflektere over.

Genbrug.
Det er efterhånden let at genkende Cederholms træk i forestillingerne. Han har en forkærlighed for de teatermagiske øjeblikke, som når tre personer kommer op af det samme lille badekar uden at publikum ved hvordan de er kommet derned. Desuden er det også tydeligt at Cederholm elsker at udfordre sine sangere, for hvor meget de kan flyve rundt, blive presset sammen, samtidig med at de stadig formår at synge deres sange.
Her til sidst vil jeg give min store ros til de medvirkende i forestillingen, for alle klarer det rigtig flot. Der er nogle stærke sangpræstationer i forestillingen af især Bjørn fjæstad og Claus Hempler. Ashok Peter Pramanik imponerer både med sin sang og akrobatiske kunnen og  Jacob Madsen Kvols formår at give publikum en både musikalsk og skuespilsmæssigt oplevelse i nummeret ” Mangiare Di tutto”.
Instruktion og koncept NIKOLAJ CEDERHOLM
Musik MOZART OG BRDR. HELLEMANN Sangtekster NEILL CARDINAL FURIO Kapelmester PETER HELLEMANN Kostumedesign ANJA VANG KRAGH Koreografi ANJA GAARDBO Lysdesign JONAS BØGH Medvirkende: LOTTE ANDERSEN, BJØRN FJÆSTAD, CLAUS HEMPLER, RIKKE BILDE, JACOB MADSEN KVOLS og ASHOK PETER PRAMANIK. Musikere PETER HELLEMANN, SØREN BIGUM, KRISTIAN JØRGENSEN, FREDRIK DAMSGAARD og BJÖRN JÖNSSON

Foto Jan Jul