« Tilbage

Vital Moliøre
af Henriette Cohen Simonsen

De lærde kvinder
Odense Teater
Sukkerkogeriet
4. maj - 28. maj 2013

Molières forestilling på Odense Teater handler om snobberi og modelunder. Hvad sker der med en gruppe seksuelt frustrerede overklassekvinder, når de mister al dømmekraft og selvkritik og hovedkulds kaster al deres kærlighed på en ussel plattenslager. Ja, det kan næsten kun gå galt, og det er da også det, som forestillingen viser.
 
Det bliver fra start gjort klart, at det er de modne kvinder – Philamente og Belise – som har magten i hjemmet. De er indbildske, hovne og naive og har begge set lyset i den unge digter Trissotin, der i virkeligheden bare er ude efter familiens penge. Philamente ønsker, at den yngste datter Henriette skal gifte sig med digteren, men hun vil i stedet have den helt almindelige mand Clitander. Hun ønsker sig mand og børn – ikke en forskruet digter. Så er scenen sat og handlingen ruller. Er det moren Philamente eller faren – tøffelhelten Chrysale – der skal bestemme, hvem datteren skal giftes med? Ja, her skal ikke afsløres mere, men … det ender lykkeligt.
 
Kostumerne er ganske imponerende. Store sorte krinoliner, hvide kraver og strutskørter kommer fejende ind på scenen i nogle spektakulære optrin. Kropssproget er dynamisk og den enkle scene med spiralformerne bliver benyttet opfindsomt, når de mange komiske og optrin – næsten for mange! – bliver foldet ud.
 
Forestillingen har en smittende livsglæde og er fuld af ironi. Familiens unge tjener fungerer som grotesk rekvisit med englevinger og dinglende planeter på hovedet, mens den naturlige kokkepige fyres. Tanten Belise (Betty Glosted) - en farceagtig karikatur - bilder sig ind, at alle mænd er forelskede i hende. Bananerne bliver i hænderne på hende en særlig sjofel rekvisit. Det er alt sammen sjovt og foregår i et højt gear, men det bliver nogle steder også forestillingens svaghed. Molières tekst rummer også mere stille og eftertænksomme passager, men de forsvinder næsten i denne forestilling, hvor alt foregår i samme høje gear og stemmeleje (det bliver indimellem nærmest råbende). Det er synd, når Molière stykke på mange måder er så pokkers nuanceret og aktuelt.
 
Der findes masser af referencer mellem snobberiet hos Molières figurer og nutidens trends og modeluner. I Odense Teater bliver det vist dynamisk og underholdende. Forestillingen er bestemt en udflugt værd.
 
Iscenesættelse og bearbejdelse:
Jens August Wille
Scenografi og kostumer:
Astrid Lynge Ottosen
Medvirkende:
Githa Lehrmann, Betty Glosted, Lila Nobel Mehabil, Ane Helene Hovby, Anders Gjellerup Koch, Martin Bo Lindsten, Morten Brovn, Klaus T. Søndergaard m.fl.

Betty Glosted, Lila Nobel Mehabil, Lars Lønnerup, Githa Lehrmann og Youssef Wayne Hvidtfeldt Foto: Emilia Therese
www.teateranmeldelse.dk Ansvarlig Bjarke Eijgendaal kontakt: teater@teateranmeldelse.dk
FORSIDE
ANMELDELSER
LINKS
KONTAKT