Et proforma bryllup
af Eva Høj Andersen

Jonatan Spangs bryllup
Bremen teater
5.september - 30. november

Kirkeklokkerne bimler i hovedet på den rutinerede 35 årige komiker, men de lader desværre til at overdøve både romantikken og lidt af komikken.

Jonatans Spangs one man shows kredser ofte om de samme emner. Familie, damer og nu bryllup. Nu er han 35 og lige blevet single. Panikken begynder at brede sig, de fleste gode damer er allerede gift, og i byen står han ganske alene, ingen har savnet ham, og musikken er langt fra længere Duran Duran. Det handler om Janne, den ekskæreste der gav op og nu har fået Jonatan Spang på frierfødder.

Helt alene

Der er tom scene. To lyserøde barstole og den aldrende stand-up-komiker i jakkesæt og mikrofon. Han er måske en af de dygtigste standup’ere vi har, kombinationen af skuespiller og komiker fungerer ualmindelig godt på scenen, men i ”Jonatan Spangs bryllup” synes luften at være gået lidt af ballonen. Den historie der spinnes er muligvis et udmærket PR stunt, men man forstår simpelthen ikke projektet. Hvorfor vil han giftes?

Man skal ikke kimse af underholdningsværdien i den troværdige tå krummende historie, men når man ikke tror på præmissen, mister standup’en en del af sin nerve.

En sandhed

Men han rammer plet når han lægger sig ud med feministerne på kønsstudier på RUC. Om Foucault opgaverne der nok ikke får underviseren til at hive kir’en frem og nyde en litterær passage i sommerferien. Når han drømmer om at gå hen og skrige kvinderne i IKEA op i hovedet: ”han gør det så godt han kan!”   -   Det fungerer så godt fordi det rammer noget sandt. Har man ikke ofte ønsket at ekskæresten har taget 10 kilo på, og febrilsk vil kæmpe med at få en hotdog gemt af vejen, skulle man mødes en eftermiddag på strøget.

”Jonatan Spangs bryllup” er måske en kold spand vand i hovedet, skulle man gå rundt med pladderromantiske følelser omkring ægteskabet. Men vil man gerne lune sig i tidstypiske iagttagelser af manden og kvinden, kan man med fordele spendere en time eller to i de varme sæder.

Jonatan Spang
Jonatan Spang

er ægteskabet et skridt på vejen mod at blive voksen?