Livets dans i en baggård.

Cats
MCH Herning
Herning kongrescenter
4/4 - 24/4 2012

Cats er en af de forestillinger der har trukket rigtig mange mennesker i teatret gennem tiden, kun overgået af gangske få forestillinger, som f.eks. Les Miserables der i skrivende stund spiller på Aarhus Teater.
Det er en imponerende statistik ’Cats’ kan fremvise med millioner af solgte billetter på verdensplan, og snesevis af rekorder for længst spillende forestilling både på Broadway og på West End.

Der er ikke meget historie i ’Cats’ der er baseret på en digtsamling af T.S. Eliots. Hele første akt går med at præsenterer de forskellige katte man møder, mens der kommer lidt mere handling i anden akt. Den ældgamle Baltazar samler alle de forskellige katte i en baggård til et måneskinsbal, hvor Baltazar til sidst skal finde den kat, der har gjort sig fortjent til at få et ekstra liv, hvilket for katte jo bliver det 10. liv. Dette bliver dog forstyrret af den onde Macavity (Kristoffer VollHaase) der kidnapper Baltazar og prøver at tage magten i gruppen. Dette bliver imidlertid forhindret af hankatten AlfaTom der tager kampen op mod Macavity, og med den magiske mr. Mistoffelees (utrolig flot danset af Paul James Rooney) hjælp, får de den gamle Baltazar tilbage så måneskinsballet kan fortsætte.

Gennem stykket hører vi om de enkelte kattes historier og deres liv. Historien om den gamle Dasekat, om tyvekattene DesmerJohnny og RulleZitta, Pirat katten Piratus, og historien om Grizabella der husker tilbage til dengang hun var ung og smuk. Alle historierne bliver fortalt gennem Andrew Lloyd Webbers musik, hvor den mest kendte er kæmpehit ’Memori’
’Cats’ er en forestilling der næsten sætter umenneskelige krav til de medvirkende, da de både skal kunne synge, danse og spille skuespil på et ekstremt højt niveau. Der er som nævnt ikke meget hjælp for de medvirkende at hente i en dramatisk fortælling, der kan fange publikum, ej heller er der meget hjælp at hente i scenografien, for selv om der er rigtig flot er den også meget statisk. Kun en enkelt gang brydes den op når Kim Brandt som Piratus for en stund tryllebinder os med sangen om ’Piratus sidste bedrifter’, hvor scenografien skifter over og bliver til et stort sørøverskib. Her gør Kim Brandt det rigtig godt og den fornyet scenografi giver lige et ekstra løft til forestillingen. Generelt klare alle de medvirkende sig rigtig godt, og deres glæde og engagement giver en rigtig god stemning i salen, selvom forestillingen sjældent kommer derop hvor magien rigtig sætter ind.
Instruktør: Kim Harris
Kapelmester: Rasmus Steenberg Koreograf: Susanne Nielsen
Medvirkende: Anne-Kathrine Madsbjerg, Anne-Sophie Jansfort, Astrid Sandgaard, Carmen Hansen, Carsten Munkgaard Pedersen, Cecilie Falkenberg, Dan xavier Jensen, Diluchshan Jeyaratnam, Emilie Victoria Stoffer Arnold, Hans Christian Lunde-Christensen, Jeanett Hollænder Larsen, Jeanette D. H. Mikkelsen, Karen Steffensen Bach, Karin Nordly-Holst, Kasper Nørgaard, Katrine Brahe Torp, Kim Brandt, Kristoffer Vollhaase, Lars Mølsted, Liv Aaraard Nielsen, Mariann F.R. Mikkelsen, Morten Lindemann Olsen, Paul James Rooney, Sigmund Trondheim, Stefan Ahrendsen Jaszczak, Thomas Hedegaard Hansen, Trine Jepsen. Off-stage kor: Anne Sofie Damgaard Greel, Karen Arnoldsen, Louise Theilgaard, Michael Teglborg Andersen, Trine Skovbjerg Hansen

Måneskinsballet