Det vi ikke snakker om

Glasbobler
Studio
16. april - 16. maj 2015

Julie Petrine Glargaards debutstykke som husdramatiker på Aarhus Teater er et velspillet og ambitiøst bud på at give det psykologiske hverdagsdrama fornyet liv. Men der skrues lige lovligt op for dramatikken til sidst.

Sygdom. Utroskab. Livsløgne. Hemmeligheder.  Samt skyld og skam i lange baner.

Det er hovedingredienserne i Julie Petrine Glargaards multiplotstykke ’Glasbobler’, der følger fem menneskeskæbner, hvis liv flettes sammen i løbet af en enkelt dag. Alle er de tynget af fortiden og de ”facade-bobler”, som de befinder sig i. Men gennem forskellige omstændigheder (som jeg naturligvis skal undlade at afsløre) bringes personerne til at opleve øjeblikke af nærhed og, måske, et håb for fremtiden.

Med ’Glasbobler’ markerer Glargaard et tydeligt stilskifte i forhold til sine forgængere på posten som husdramatiker. Og det er i sig selv forfriskende.

Hvor Christian Lollike, Line Knutzon og Astrid Saalbachs dramatik er kendetegnet ved en opløst virkelighed, absurdisme og en undertiden grotesk dialog, er Glargaards dramatiske univers og karaktertegning anderledes tæt på og genkendelig. Glargaards tekst handler om alt det nære, der betyder noget for os: familie og venner, kærlighed og ensomhed, lykke og ulykke, og tematisk er stykket koncentreret om, hvordan vi forsoner os med det liv, vi har fået og de valg, vi har truffet.

I en vis forstand er vi tilbage i Ibsens dagligstue med hverdagssprog og psykologisk motiverede replikker, men det egentlige slægtskab skal dog nok snarere findes hos den engelske filminstruktør Mike Leigh (’Secrets and Lies’, ’Another Year’). Er man til Leighs dvælende socialrealisme krydret med et par samfundssatiriske stikpiller, er der rigeligt at komme efter i ’Glasbobler’.

Kompromisløs iscenesættelse
Alexa Thers kompromisløse iscenesættelse vidner desuden om en stor tiltro til teksten. Der er ingen distancerende greb, forsøg på billige grin eller nemme løsninger. Forestillingen tager sig god tid til at flette de forskellige historier sammen, til at dvæle ved skuespillernes mimik og til at komme ind under huden på karaktererne.

Det er tydeligt, at de fem skuespillere – Inge Sofie Skovbo, Sicilia Gadborg Høegh, Thomas Bang, Mette Døssing og Victor Marcussen – befinder sig godt i deres roller. På forskellig vis bringer de liv og nerve ind i deres karakterer og forsvarer dem med næb og klør.

Og netop deres forsvar for karakterernes handlinger udgør en væsentlig del af forestillingens styrke. For det, som Glargaard virkelig er god til som dramatiker, er at skabe troværdige og komplekse karakterer som for så vidt er møgirriterende og selvoptagede men samtidig rummer en grad af ”likeability”(det beviste hun allerede i dramatikeruddannelsens afgangsforestilling ’Til afsked. Døden, om du vil’).

Forestillingen fungerer derfor bedst, når dramaet er helt nedtonet og underspillet.

Sicilia Gadborg Høegh og Mette Døssing leverer begge fine fortolkninger af to unge skrøbelige kvinder på nippet til at bryde sammen. Victor Marcussen er herlig og uhyggeligt troværdig som den lettere alkoholiserede psykolog, når han fyrer den ene kliche efter den anden af under konsultationen. Ligeledes med Thomas Bangs portræt af den ansvarsfralæggende Jacob, der i ramme alvor trøster sin kæreste med, at hun da både er virkelig god til at give blowjobs og købe flotte puder.  Og selvfølgelig nyder man også Inge Sofie Skovbos timing og fylde som den gamle, ublufærdige Fru Staale, der en gang havde faste bryster og meget fin hud.

Desværre knirker og knager det i troværdigheden mod slutningen, hvor handlingstrådene skal samles og hemmelighederne afsløres. Det er som om forestillingen foretager et noget umotiveret genreskift fra psykologisk drama til højspændt melodrama, og det går i høj grad ud over skuespilpræstationerne.

Det er ærgerligt! For Glargaards dramatiske univers er bestemt et spændende bekendtskab.

ISCENESæTTELSE: ALEXA THER
TEKST: JULIE PETRINE GLARGAARD. SCENOGRAFI: CARSTEN BURKE KRISTENSEN.