Vil I se mit gebis?

På rejse i min krop
Stiklingen
14. nov. - 19. dec. 2015

Kroppen udstilles, fejres og klædes ud i Borgerscenens nye forestilling ’På rejse i min krop’, hvor ti århusborgere gennem personlige oplevelser tager livtag med kropsidealer og aldring. En god idé, der desværre drukner i rodet iscenesættelse.

På scenen ligger ti menneskekroppe filtret ind i hinanden. De er alle iført tætsiddende heldragter i en sjælden set farvekombination af lyserød og gul i turkise nuancer. Langsomt rejser de sig op alt imens et foredrag om menneskekroppen og cellernes opbygning høres fra salens højtaleranlæg. Bevægelserne er synkrone men rummer en tydelig forskellighed i deres udtryk, der vidner om, at vi befinder os blandt vidt forskellige kroppe i forskellige aldre.

Efter dette indledende tableau føres vi på en rejse gennem kroppen og stifter herigennem et mere personligt bekendtskab med de ti medvirkende, som på skift agerer hovedperson i deres egen private fortælling – alle med kroppen som omdrejningspunkt.

Selvbiografisk materiale
’På rejse i min krop’ er den fjerde produktion på Aarhus Teaters Borgerscene. Missionen bag Borgerscenen er at skabe et professionelt teaterrum, hvor almindelige mennesker »med noget på hjerte« – som det hedder i manifestet – har mulighed for at komme til orde og dele ud af deres oplevelser og livserfaring. De medvirkende er således ikke skuespillere men spiller ”sig selv” og præsenterer deres personlige oplevelser på scenen.

Udfordringen for instruktørmakkerparret Anne Zacho Søgaard og Hermann Heisig er derfor at finde en kunstnerisk form, der kan gøre det selvbiografiske materiale interessant som teateroplevelse. Og det lykkes desværre kun momentvis i denne forestilling, der trods gode intentioner ender som en noget rodet affære.

Søgaard og Heisig har i deres iscenesættelse valgt et meget ekspressivt og fysisk udtryk, hvad der jo også umiddelbart giver god mening i forhold til tematisering af krop. Således giver de medvirkende den gas med både dans, sang, akrobatik og udklædning ligesom de rører ved indvolde og bl.a. sendes på rejse i tolvfingertarmen med dertilhørende pruttelyde. Og selvom forestillingen da har sine komiske øjeblikke, læner den sig undertiden skræmmende tæt op ad uværdige platheder.

Modige skuespillere
Man imponeres til gengæld over det mod, som de medvirkende udviser, når de kaster sig ud i den ene fysiske udfordring efter den anden.

I det hele taget ligger forestillingens styrke i de medvirkendes sceniske charme og den livsnerve, deres historier rummer.  Det er livsbekræftende at høre den 70-årige Kirsten Gottschalk Nielsen, der som 40-årig fik diagnosen sklerose, fortælle om glæden ved sin krop og sin mands kærlighed til den – men det forekommer malplaceret og forstyrrende at høre hendes historie alt imens hun befinder sig i en Kvium-lignende kropsinstallation med indvolde og hjernemasse liggende omkring hende. Og på samme måde med Annette Petersens ellers stærke fortælling om en ulykke, der vendte op og ned på hendes forhold til kroppen. Den drukner fuldstændig i virvaret af indtryk og tjuhej.

Det fysiske arrangement som ledsager de forskellige monologer – og som sikkert er tiltænkt en kommenterende eller underbyggende funktion – kommer paradoksalt nok til at spænde ben for historierne ved at stjæle for meget opmærksomhed. Og det er en skam. For i de scener, hvor arrangement og historie spiller sammen, er ’På rejse i min krop’ en ganske underholdende og seværdig forestilling. Dette gælder ikke mindst den 63-årige Kirsten Holsts kropslige forvandling under monologen om hendes mange fysiske skavanker. Her ryger både paryk og gebis alt imens hun med større og større energi danser sin ’jeg har ikke kræft-dans’. Det kan man da kalde en sejrsdans for kroppen og psyken.

ISCENESæTTELSE: ANNE ZACHO SØGAARD & HERMANN HEISIG
SCENOGRAFI: siggi ã“oli palmason & LAURA RASMUSSEN / LYSDESIGN: KASPER DAUGBERG / KOMPONIST OG LYDDESIGN: EMIL BØLL / INSTRUKTØRASSISTENT: CILLE SCHRØDER MELGAARD / DRAMATURGASSISTENT: JAKOB GROSEN
MEDVIRKENDE: ANNETTE PETERSEN, BULLER STAUSHOLM, CARSTEN MATHIESEN, JOHANNE STISEN KJERSTEIN SØRENSEN, KIRSTEN GOTTSCHALK NIELSEN, KIRSTEN HOLST, OLE CHRISTIANSEN, OLOF AINOUZ, RANATHA MOSTRAUM OG TILDE FÆRSTERLING MØNSTER.

PÅ opdagelse i kroppen. Foto: Anna Marin Schramm.