Dig og mig og tralalulalej

Dig & mig for altid
1. april - 7. maj 2016

’Dig & mig for altid’ byder på et festligt og farverigt genhør med hits fra 00’erne. Kenneth Kreutzmanns iscenesættelse er effektfuld som underholdningsprodukt, men som samtidsspejl er den overfladisk og unuanceret.

En musical? En teaterkoncert? En musikalsk revy? Det bliver aldrig helt indlysende, hvor vi befinder os genremæssigt i Ida Maria Rydén og Kenneth Kreutzmanns forestilling ’Dig & mig for altid’, der peger hid og did og i alle retninger. Måske har samarbejdet mellem Aarhus Teater og Aveny-T ført til en ny genre kaldet ”musical-teaterkoncert-revy”, hvem ved.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at makkerparret Rydén og Kreutzmann formår at skabe en fest på Store Scene i Århus. Samtlige ni skuespillere indtager scenen med energi og charme, og genkendelsens glæde i sangvalget giver tydeligt pay-off i salen. Publikum kvitterer med pift, latterudbrud og klapsalver hele vejen igennem.

Forestillingen er bygget over en lang række velkendte pophits fra 00’erne, hvor bl.a. Brdr. Olsen, Nik og Jay, L.O.C., Medina, Nephew og Sys Bjerre tages under kærlig behandling. Den scenografiske ramme har form af et kirkerum (flot og effektfuldt skabt af Rikke Juellund), hvor forestillingens personer mødes til dåb, vielse og begravelse, når de da ikke bruger kirkerummet til drukfest eller som tilflugtssted. Der er ikke en sammenhængende historie som sådan. Men de forskellige numre bindes sammen af en række sketch-agtige scener, der skaber tematiske overgange mellem sangteksterne og samtidig – direkte eller indirekte – kommenterer på aktuelle emner i samtiden.

Selve idéen med kirken som med- og modspiller til 00’ernes pophits er for så vidt god: Næstekærlighed og dogmatisme overfor 00’ernes senmoderne tekster om kærlighed, had, længsler og selvcentreret mig-kultur. Her er der bestemt grobund for at udforske nogle spændende kontraster.

Og det kommer da også til udtryk flere gange i forestillingen, bl.a. i fortolkningen af L.O.C.’s ’Undskyld so’ som Niels HP fremfører som en rappende monolog til kisten ved kærestens begravelse. Her fremhæves sangens iboende melankoli på en ny og spændende måde. Det samme gør sig gældende i Line Krogholms grådkvalte fremførelse af Sys Bjerres ’Malene’, ligesom der opstår helt nye melodiøse sider af Nik og Jays største hits (’Hot’, ’Lækker’ og ’En dag tilbage’) i forestillingens gospel-fortolkning. Premiereaftenens sjoveste fortolkning leveres af Line Krogholm, der som kirkens trætte rengøringsmedhjælper fremfører Medinas ’Vi to’ sammen med to dansende håndværkere, der forsøger at efterligne Medina i musikvideoen. Og selvfølgelig er Pernille Højmark et scoop, når hun i rollen som præst talesynger sig igennem Medinas ’For altid’ og ’Kun for mig’ med højtidelighed og bevidst overtydelig teater-diktion.

Selvom ’Dig og mig for altid’ som sceneshow betragtet er en ganske underholdende oplevelse, er det samtidig en noget svingende forestilling både hvad angår sangpræstationer og iscenesættelse. Musikalsk lægger en del sange sig arrangementsmæssigt ret tæt op ad originalerne, hvilken undertiden giver forestillingen et utilsigtet karaoke-præg.  Desuden forekommer forestillingens politiske statement om, hvordan vi siden årtusindskiftet har været præget af en manglende medmenneskelighed, både karikeret og unuanceret. Det er simpelthen for meget – og tæt på det ufrivilligt komiske – at vi skal trækkes igennem alt fra flygtningekrise, regeringens ”smykkelov”, kærlighed mellem kristne og muslimer, folkekirkens forhold til homoseksuelle og dødelig sygdom til selfie-kultur og vold mod unge kvinder.

Nuvel. Hits fra 00’erne bliver tilsyneladende bedre med en alkoholpromille over nul, kunne jeg konstatere efter lidt vin i pausen.

Måske Aarhus Teater skulle overveje at udvide deres barsortiment med Bacardi Breezers og Gajol-shots. Og gerne rigeligt af slagsen.

ISCENESæTTELSE: KENNETH KREUTZMANN