Eventyrlig forestilling for hele familien

Fakiren fra Bilbao
18/11 - 21/12 16

Bjarne Reuters eventyrlige historie om ’Fakiren fra Bilbao’ bliver på Aarhus Teater til en vellykket forestilling for hele familien. I et gammelt spøgelseshus med navnet Elgens Øje, flytter to tvillinger ind med deres mor. Huset ligger op af en gammel Kirkegård hvor bedemanden Maxwell Mooney arbejder. Huset der har stået tomt i mange år, har været brugt som opbevaringssted for en kæmpediamant med navnet Koo-loon. Det er de to tyveknægte, brødrene Flambert, som har gemt diamanten, inden de kom i fængsel for deres forbrydelser. Brødrene er nu kommet ud, og vil derfor gerne have fat i diamenten igen. Den ene af tvillingerne, pigen Kamma, kommer dog hurtigt på sporet af, at noget er galt, og da hun finder en magisk kuglepen hvor Fakiren fra Bilbao en fanget inden i, får hun både hjælp, men også nye udfordringer, i det øjeblik det lykkes hende at slippe ham fri.

Forestillingen er en god blanding af komedie, gys, kærlighedshistorie og krimi, og der er rigeligt at grine af. Bedemanden Maxwell Mooney (Holger Østergaard) kommer med mislykket kærlighedserklæringer til tvillingernes mor, Greta Wilkins (Nanna Bøttcher) og overrasker gang på gang med hans ucharmerende ydre, og særlige forhold til de døde. Flere gange griner det voksne publikum højlydt, og min søn på syv, klukkede højlydt gennem en hel scene hvor Florian, den ene tyveknægt (Kjartan Hansen) får sit hoved til at side fast, inde i et elsdyrs hoved.

Der er godt gang i stykket fra start til slut, og selv for en syvårig var det let at forblive fanget og underholdt i de to timer forestillingen varede. ’Fakiren fra Bilbao’ bliver godt båret af et velspillende ensemble. Især Holger Østergaard er en ren fryd i rollen som Mooney. Han ballancerer perfekt i en rolle der ellers let kan blive klichefyldt. Hans overbevisende spil, gør ham både sjov, mærkelig og sympatisk på en og samme tid. Jacob Madsen Kvols energifyldte spil, som Fakiren fra Bilbao, en fornøjelse at overvære. Han viser i rollen til fulde, hvilket stort komisk talent han er.
Af Bjarne Reuter / Iscenesættelse Geir Sveaass
Scenografi Camilla Bjørnvad Lysdesign Anders Kjems Lyddesign Lars Gaarde

Medvirkende Luise Skov, Mads Reuther, Nanna Bøttcher, Jacob Madsen Kvols, Holger Østergaard, Anne Voigt Christiansen, Kjartan Hansen, Anders Baggesen, Bue Wandahl