« Tilbage

VHS vs Betamax er en nostalgisk tur tilbage til starten af 80´erne, fyldt med herligt filmmusik
af Bjarke Eijgendaal

VHS vs Betamax Kampen om hjemmevideoen
Svalegangen
Gamle Scene.
21/1 - 17/2 2017

I 1979 hvor forestillingen starter, er de første Betamax og VHS afspillere så små ved at finde vej til de danske stuer. Familiefaren Axel har netop købt en ny og meget dyr Betamax maskine.  ”Det er teknologisk frihed” fortæller han datteren Ida. Axel ser den nye teknologi som en måde at udbrede kultur på. Med Betamax er det muligt at se Godard og andre tidsløse klassikere, når man selv vil.
Vennen Tommy er imponeret over hans Betamax maskine, men selv medbringer han en movie-box  (En kuffert med en VHS maskine i) Han gider ikke se ”Åndeløs” af Godard men vil hellere se film med store eksplosioner. Da Tommy bliver hjemløs flytter han ind hos Axel og hans familie, men konstellationen bliver ikke helt gnidningsløst da både mor og datter har et godt øje til den unge radioteknikere.

Axel og Tommy vælger at starte en video forretning sammen, med udgangspunkt i Betamax, Axel ønsker det skal være et kulturcenter, men med tiden får Tommy sneget enkelte VHS bånd ind, og i takt med at VHS båndende bliver mere og mere udlejet, overtager de mere og mere af butikken. Da kampen mellem VHS og Betamax skærpes, skærpes også kampen mellem Tommy og Axel. Både i forhold til forretningen og familien.

Aleksa Okanovics ny skrevet danske dramatik er velskrevet og humoristisk, og han stiller med forestillingen en række spørgsmål til den frihed teknologien giver os. Giver den frihed eller kun en illusionen herom? Okanovics tekst er gennemført. Konflikterne mellem det klassiske og de nye spejler sig i flere forskellige lag. I Idas udvikling, familie forholdet, forretningen og forholdet mellem Axel og Tommy.  Og selvom VHS vandt over Betamax tager Okanovics ikke bare stilling og udråber en vinder, for som Axel siger, er Betamax maskinerne VHS teknisk overlejen.  

Det er fire velspillende skuespiller der med sikker hånd, leders os gennem formatkampen. Især Fanny Louise Bernth imponere i rollen som datteren Ida. Fanny skildre med overbevisning Idas overgang fra barn til voksen, og hvad det indebære af vågende seksualitet. 
Instruktion Kasper Sejersen
Tekst Aleksa Okanovic
Medvirkende Holger Østergaard,
Rolf Hansen, Katrine Beck Ibsen Og Fanny Louise Bernth
Scenografi Peter Schultz Og Nathalie Mellbye
Produceret Af Teatret Svalegangen

Foto Morten Fauerby