« Tilbage

Vi tager den lige igen
af Tom Rahbek

Audition
Aarhus Teater
Studio
12. apr. — 11. maj 2019

Instruktør Sargun Oshana sætter både sig selv og publikum på scenen i grænseoverskridende forestilling på Aarhus Teater. ’Audition’ er en vittig og original satire over filmbranchen, hvor fiktionslag smelter sammen i et herligt miskmask af tvetydighed og teatralitet. Men nogen behagelig oplevelse er det ikke.
 
Hvor langt vil en ung kvindelig skuespiller gå for at få sin drømmerolle? Vores hovedperson Alice (Anne Plaugborg) vil gå meget langt, skal det vise sig. Og det er også påkrævet. Hendes skæbne ligger nemlig ikke alene i hænderne på den anerkendte og (magt-)liderlige filminstruktør Henry Kant (Anders Baggesen), for hvem skuespillere er en slags marionetter, der skal stå til rådighed for hvad som helst på filmsettet. Også Alices rival, den mere erfarne skuespiller Kat (Luise Skov), tager ufine midler i brug for at erobre drømmerollen. Og som om det ikke er nok, viser det sig snart, at heller ikke Alices drømmefyr David (Mathias Skov Rahbæk) har helt rent mel i posen.
 
I Jenny Lund Madsens ’Audition’ følger vi en films tilblivelse fra casting til premiere. På overfladen en temmelig banal historie, hvor intriger, begær, magtspil og svulstige replikker udgør de melodramatiske hovedingredienser. Det står dog hurtigt klart, at ”Alice-historien” (der i øvrigt i sig selv er ret underholdende) blot udgør ét af de mange fiktionslag, der opfindsomt hvirvles ind i hinanden på kryds og tværs forestillingen igennem.
 
Så snart vi træder ind i den intime kælderscene Studio på Aarhus Teater, står både instruktøren og skuespillerne klar til at småsludre lidt med publikum, inden de guider os på plads. Nogle (heriblandt – uheldigvis – både mig selv og min anmeldergæst) bliver udvalgt til at skulle på scenen i løbet af forestillingen. Herefter får vi en præsentation af de 5 skuespillere, og instruktøren Sargun Oshana fortæller, at der er tale om et eksperiment, hvor han vil live-instruere og filme skuespillerne undervejs.
 
Fra underholdning til ydmygelse
Den første del af forestillingen former sig som en underholdende satire over filmbranchen. Spillestilen er bevidst karikeret og replikkerne er som taget ud af en halvdårlig amerikansk ”Daytime Soap”.  Oshanas afbrydelser, når han ”lige vil have den igen”, fungerer godt som Verfremdungseffekter og skaber et ekstra lag af komik.
 
Men efterhånden antager forestillingen en mere ubehagelig  og grov karakter, særligt i kraft af Oshanas ”live-instruktion”, der pludselig bliver alt for grænseoverskridende og ydmygende overfor skuespillerne. Når dette lykkes, skyldes det i høj grad, at skuespillet er dygtigt udført fra alle kanter – ikke mindst fra altid veloplagte Anders Baggesen (man ved aldrig helt, hvor man har ham) og Anne Plauborgs stærke fortolkning af den skrøbelige men stålsatte Alice.
 
I takt med at forestillingens rigtige instruktør opfører sig som et lige så stort mandschauvinistisk svin som forestillingens fiktive instruktør, bliver det samtidig sværere og sværere at afkode, hvornår skuespillerne er ”i rolle”. Et fascinerende og stærkt greb, men ikke just behageligt at overvære.
 
’Audition’ er Sargun Oshanas sidste forestilling som husinstruktør ved Aarhus Teater og i mine øjne også hans mest radikale hvad angår publikumsinteraktion og voldsomhed. Jenny Lund Madsens tekst er særdeles godt skruet sammen, og der ingen tvivl om, at den er landet i de helt rigtige hænder med Oshana som instruktør.
 
Mens Madsens tekst umiddelbart vækker associationer til litterære værker af Paul Auster (forfatterens rammefortælling og fiktionslag der smelter sammen), synes Oshanas iscenesættelse at hente inspiration fra Michael Hanekes ’Funny Games’, når han som den ubestridte dukkefører afbryder og ændrer handlingen.
 
Det interessante ved forestillingens ”eksperiment” er især, at vi som publikum tvinges til at tænke grundigt over vores egen rolle: Er det harmløs underholdning eller usmagelig voldsforherligelse, når vi som voyeurister - og statister -  iagttager den mentale og fysiske terroriseren af et par unge kvinder fra sidelinjen uden at gribe ind?
 
Desværre kan ’Audition’ i slutningen ikke helt dy sig fra at give os svaret, ja banke det ind med syvtommersøm – og det er lidt ærgerligt og helt unødvendigt. Men gå til ’Audition’, hvis du tør: Der er stor chance for, at du får en rolle!

ISCENESÆTTELSE: SARGUN OSHANA AF: JENNY LUND MADSEN / SCENOGRAFI: DAVID GEHRT / LYSDESIGN: KIM GLUD
MEDVIRKENDE: ANNE PLAUBORG, METTE DØSSING, LUISE SKOV, ANDERS BAGGESEN, MATHIAS SKOV RAHBÆK

Sargun Oshana og Anne Plauborg i ’Audition’. Foto: Anna Marin Schramm