På jagt efter livsglæde

Af Lene Grønborg

"Oskar"
”Ekstremt højt og utroligt tæt på”

Svalegangen

(d. 4/11/08-8/11/08)

I forestillingen møder vi niårige Oskar Schell midt i sorgen efter hans far er omkommet i World Trade Center. I faderens gamle jakke finder Oskar en kuvert med påskriften ”Black”, og indeni ligger der en nøgle. Dette bliver starten på en jagt, hvor Oskar leder efter det rigtige nøglehul i hele New York. Han møder utallige sjove, underlige og helt fantastiske mennesker på sin tur, hvor han bliver hvirvlet ind i forskellige forunderlige historier.

Oskar er en dreng lidt ud over det sædvanlige. Han er både gammelklog, nørdet og barnligt naiv. I forestillingen bliver han spillet vellykket af den 56 årige Ole Sørensen. Vi ser verden som den ser ud gennem Oskars øjne, og han viser og fortæller publikum, hvordan livet er efter at have mistet sin far. Der er både plads til hylende morsomme og stille tragiske scener i stykket. Ikke mindst bryder publikum sammen i latterkramper, da Oskar taler med den forhutlede, blinde og gigtplagede overbo.

Scenografien i stykket er enkel med bevægelige rekvisitter, og dette virker rigtig godt. Derudover spiller skuespillerne på forskellige instrumenter hele vejen gennem forestillingen, og herigennem opbygger de en rigtig god stemning. Skuespillerne i forestillingen har et fantastisk sammenspil, og det er deres mimik, indlevelse og humør, der holder forestillingen oppe på et høj niveau. De hopper ud og ind af forskellige roller, og især timingen vidner om en meget gennemarbejdet forestilling.

Denne energi bevirker, at det ikke kun er Oskar, der har genfundet livsglæden, når forestillingen er forbi.

Instruktion: Alex Byrne,

Af: Teatret Møllens ensemble,  Scenografi: Gitte Kath, Medvirkende: Connie Tronsbjerg, Klaus Andersen, Kurt Bremerstent og Ole Sørensen.