En klassiker i velkendte klæder.
af Karina Dahl

Les Misérables

Musik Teatret Holstebro
(22 februar - 9 marts)

Musikteatret Holstebro byder endnu engang på en stor egenproduktion. Efter sidste års succes med musicalen CATS, har de nu taget fat i den store klassiske ”Les Misérables” af Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg, baseret på en roman af Victor Hugo. Les Misérables åbnede som musical på Barbican Theatre, London d. 8. oktober, 1985. Siden har den gået sin sejrsgang over hele kloden.

Scenen sættes
Det er historien om straffefangen Jean Valjean der, efter 19 års tvangsarbejde – for at stjæle et stykke brød, bliver løsladt. Han bliver betragtet som et udskud og er snart på vej tilbage i fængsel, men biskoppen af Digne redder ham. Valjean beslutter sig for at blive en ærlige og hæderlig menneske, bryder sin prøveløsladelse og stikker af. 8 år senere er Valjean nu fabrikant og borgmester i byen Montreuil-Sur-Mer. Alt går godt for Valjean, men hans gamle fjende, politikommissær Javert, haler ind på ham og Valjean må igen flygte…

En stor mundfuld
Det er noget af en udfordring, Musikteatret Holstebro har bidt over med deres opsætning af Les Misérables. Det er en forestilling, der kræver både et stort og velsyngende ensemble og bærende roller der kan deres kram. Og det er lykkedes at lave en flot og fejende opsætning med masser af liv og billeder man kan se sig mætte i. Scenografien er enkel, men samtidig effektiv og i samspil med lyset giver det forestillingen en mørk tone, men samtidig fyldt med flotte billeder og effekter.
Ensemblet er både levende og enormt velsyngende. De leger sig igennem de 3.5 timer som forestillingen varer, og man kan se der er gjort meget ud af skabe en historie og motivation for deres gang på scenen.

Kvindernes forestilling
Med Mette Ladekarl og LinaMaria Bengtsson på rollelisten som henholdsvis Fantine og Eponine, går det i nogen grad hen og bliver kvindernes forestilling. Med både imponerende sang og spil leverer de to nogle fantastiske øjeblikke til forestillingen. Fremhæves skal dog også Mathias Flint, der som studenten og oprøreren Enjolras, leverer en fin og stærk præstation.
Kroparret Thenardiers, her spillet af Jesper Østergaard og Margitt Rosengren Jensen, er lige så groteske og absurde som de nu skal være. I andre opsætninger af denne musical, har dette par været brugt som en slags ”comic release”, der kan bløde op på den til tider dystre stemning. I denne opsætning er de dog langt mere absurde og er endda med til at gøre historien endnu mørkere. Som når de kravler rundt i Paris’ kloakker og stjæler fra de døde og sårede oprører. For ikke nok med at de stjæler – de slår også ihjel ved at give de sårede en kniv i hjertet. Det er en spændende og anderledes måde at fortolke dette par på, men det kunne måske have været ønskeligt, at lidt af deres komiske side var blevet bevaret, så forestillingen ikke var blevet helt så dyster.
Ole Jørgensen synger rollen som Jean Valjean med stor sangteknisk sikkerhed, og det er ingen tvivl om at partiet ligger godt til hans stemme. Det kniber dog mere når det kommer til at spille rollen ud over scenekanten. Det er som om, han er hæmmet af både at skulle spille og synge – og det er synd, for det er en rolle der kræver spilmæssig pondus og styrke.
Alt i alt er det dog en meget flot forestilling, Musikteatret Holstebro præsenterer publikum for og instruktøren, John Eggert, har gjort et flot stykke arbejde med både ensemble og roller. Det kan så diskuteres, om forestillingen er for lang. Naturligvis er der et originaloplæg, der skal følges, men forestillingen taber til tider tempo og bliver næsten for dyster. Men den gode historie og det fantastiske ensemble vinder – Les Misérables er en flot og seværdig forestilling

Instruktør John Eggert

Jean Valjean Ole Jørgensen
Javert Kent Campos