Julekalender med skarpe kanter

'Kollega'
Teater Momentum
29. nov til 21. dec 2007

Teater Momentums julekalender ”Kollega” er et interessant koncept. Seks studerende fra Dramatikeruddannelsen i Århus har besøgt hver sin fynske arbejdsplads og har herfra hentet inspiration til at skrive et 10-minutters stykke om stedet. Julekalenderen spiller i 4 blokke af 2-3 dages varighed indtil den 21. december, og i hver blok præsenteres 6 nye stykker fra forskellige fynske arbejdspladser. Dramatikerne har kun haft en uge til at skrive stykkerne, og det hele var så dugfrisk ved premieren, at skuespillerne kunne støtte sig til gavmildt opsatte computerskærme, hvor teksten rullede henover. Det var en løsning, der i situationen virkede fint og passede til den uformelle indretning i lokalet, hvor publikum sad ved små borde med julegodter og blev nødet til at indtage juleøl fra baren. I et hjørne af lokalet hang 24 genstande fra de respektive arbejdspladser - fint indpakket i gavepapir - og ved præsentationen af hvert stykke blev et nyt artefakt pakket op af en publikummer.

Dramatikerne til ”Kollega” har skrevet seks meget forskellige stykker med interessante momenter i varierende kvalitet. Arbejdspladserne, der sættes under lup, er: Plejecenter Munke Mose, Carlsens Kvarter, DR P4 Fyn, Børnekulturhuset Fyrtøjet, Odense Symfoniorkester og Badstuen. Det var særligt stykket om Børnekulturhuset Fyrtøjet, som fungerede godt og overbevisende med sin kritik af medarbejdernes omgangsform i kaffestuen. Her var satiren både morsom og skarp i skildringen af de forlorne omgangsformer med medarbejdernes ulmende frustration over en sukkersød og irriterende leder. Jeg syntes dette stykke var rigtig vellykket samfundssatire. Plejecenter Munke Mose var mere traditionel falden-på-hale komedie over stressede arbejdsforhold, og stykket om Odense Symfoniorkester var blevet til et opgør mellem en dirigent og hans jaloux kone, som fejlagtigt troede, han var hende utro. I Badstuens systue fik værkstedslæreren besøg af en særling, som måske var psykisk syg, og på Carlsen Kvarter kom en smuk engel på besøg og satte fluer i hovedet på den jordnære stamgæst og værtshusejer. I DR P4 Fyn kæmpede de lokale om retten til et indslag i nyhederne – det var efter min smag noget tyndbenet komik.

Julekalenderen ”Kollega” spilles af fire yngre skuespillere, som viste masser af energi og entusiasme over for projektet denne aften. Alle havde de lysende nissehuer og et smittende humør, som gav forestillingen en god energi.

”Kollega” fortjener fire masker for det interessante koncept, skuespilpræstationerne og forestillingen om Børnehuset Fyrtøjet. Det er fornøjeligt at se ”Kollega”, og det bliver spændende at opleve, hvordan de næste blokke i julekalenderen fungerer.

Hvordan det videre gik …
Julekalenderen ”Kollega” på Teater Momentum
4. blok: 19.-20. december 2007

Jeg har nu set 4. blok i Teater Momentums julekalender ”Kollega”. Det er et krævende og til tider kamikazeagtigt projekt at spille 24 korte, nye forestillinger i løbet af en måneds tid.

I denne sidste blok havde skuespillernes træthed sat sig sine tydelige spor. Der var ganske enkelt flere af dem, som havde meget svært ved at huske replikkerne, som de jo skulle lære på særdeles kort tid. Mange gange var opmærksomheden rettet mere mod computerskærmene end på spillet, og det gik ikke overraskende ud over kvaliteten. Jeg syntes ikke det hjalp på kvaliteten, at de havde indlagt en meget sjofel julesang som et underholdende intermezzo - den var mere studentikos og under bæltestedet end egentlig morsom.

Alligevel havde forestillingen nogle kvaliteter denne aften. Jeg synes det er værd at fremhæve de unge dramatikeres små stykker, hvor flere havde både bid, varme og humor. Særlig fint var stykket om den sørgende brygger fra Ørbæk bryggeri, som et par velmenende kolleger prøvede at smede sammen med en sød asiat fra den nærliggende grillbar. Replikkerne var fint afstemte og spillet vellykket lige her. Fint var også indslaget fra Aftenskolen 17:48, hvor to ekskærester tilfældigt mødtes til franskundervisning med en levende robot. Det var ganske morsomt at se en fransk kliche træde ud af en kasse med alpehue og croissant i hånden og afsløre sig som underviser med tænd og sluk knap i ryggen.

Mere bidende end kærligt var portrættet af Kultursekretariatet i Odense Kommune. Medarbejderne blev portrætteret som et par midaldrende mænd, der var mere udbrændte og ideforladte end de var visionære. En af mændene udbrød på et tidspunkt en uforglemmelig replik: ”Vi har kun nogle små lorte at jonglere rundt med. Oppe på rådhuset sidder de og skider!”

De øvrige arbejdspladser som blev portrætteret denne aften var Odense Zoo, hvor vi så en morsom søløve og en noget uoplagt abe, Restaurant Carlslund med en sygeligt jaloux mand og serverings-komik og Fyns Stifts Kunstmuseum, som var lidt traditionel i sin ide, med de levende og uartige billeder.

Alt i alt kan jeg dog konkludere, at ”Kollega” er et spændende initiativ med mange kvaliteter. Man kan dog sætte et stort spørgsmålstegn ved, om det er en god ide at spille så mange nye stykker på så kort tid. Det er meget som tyder på, at det i sidste ende går alvorligt ud over kvaliteten.

Instruktør: Moqi Simon Trolin Scenisk koncept: Lea Burrows, Moqi Simon Trolin, Raphael Solholm Medvirkende: Ernesto Piga Carbone, Iben Dorner, Marie Vestergård Jacobsen, Jesper Riefensthal

Fotograf: Lea Burrows