Veldrejet impro-teater når det er bedst
- af Louise Kragh

De Klaustrofobiske Kosmonauter
Vildskud Teaterfestival
d. 16. – 19. august
Huset i Magstræde, Plan B´s foyer

Kunsten er, at få improvisation til at se let og ubesværet ud, hvilket de Klaustrofobiske Kosmonauter i den grad evnede i et veldrejet sammensurium af kendte teatersportsøvelser og improvisationslege de selv havde opfundet. (Der er ordforklaring nederst i anmeldelsen.)

Jordbær og dansk regnfuld sommer
Kosmonauterne lagde ud med en klassisk omgang ”frys”, som bl.a. bragte spillerne i Århus Tivoli, til fødselsdag i karambolage med en smørstang og en kanelstang, en fik en mågeklat på kinden og et meget stort æble i hånden. Herefter skulle et tema på banen og det var publikums opgave. Emnerne blev; jordbær og dansk regnfuld sommer, hvilket måske ikke var de mest udfordrende emner, men Kosmonauternes opfindsomhed var stor. Først improviserede hver især frit over jordbær, hvorefter vi befandt os på en regnfuld strand, hvor en ensom issælger træt gik rundt og solgte is på randen af et sammenbrud. Far og søn stod på stranden og snakkede om jordbær, imens sønnen holdt et baseballbat i stedet for en paraply. Publikum fik bl.a. følgende vise ordsprog med på vejen: ”Når floden er oversvømmet skal man huske at det kan være vådt” og ”Æsler kan sparke hver jordemor hårdest”.

Efter dette jordbær sammensurium, blev publikum pædagogisk adspurgt om der var noget de ville have uddybet. En klikkende lyd skulle herefter forklares og til det formål kom en ungarsk professor til hjælp. Via et armforedrag og to frivillige publikummer, som sammen med en Kosmonaut skulle agere skiftende lysbilleder, improviserede den ungarske professor interessante historier herudfra, imens han forklarede den omtalte lyd. Alt i alt var forestillingen et rent overflødighedshorn af humoristiske improvisationer, sjove indfald og fine detaljer.

Genialt show
I teatersport gælder det om at have fuldstændig overblik og perfekt timing, imens man skal finde på i en vis fart, hvilket kosmonauterne formåede med en naturlig lethed og samtidig var utrolig sjove. De fremstod som et godt sammenspillet hold, hvorfor resultatet var intet mindre end fuldstændig gennemført og ganske genialt. De kiksede lidt to steder, men reddede det med så megen overlegen elegance, at det kun gjorde dem endnu bedre. De var opfindsomme og forstod at holde tråden med de af publikum forslåede emner; jordbær og dansk regnfuld sommer hele vejen igennem. Kan man ikke få nok af de Klaustrofobiske Kosmonauter, kan de opleves hver torsdag. Den københavnske gruppe på Kulkaféen og den odenseanske på Alibi Supperclub.

Ordforklaring
Teatersport: Lidt a la så ”hatten passer” og ”hatten rundt”, som er kendt fra tv, men det her er meget bedre.

”Frys”: To personer starter en improvisation, hvor sted og karakterer fremgår tydeligt. Undervejs råbes der ”frys” og en af personerne skiftes ud og en ny situation opstår og så fremdeles.

Armforedrag: En person taler imens en anden ligger arme til.

Odense holdet: Kaptajn: Morten Givskud. Førstestyrmand: Rasmus Søndergaard. 2. Førstestyrmand: Sune Mortensen. Køkkenchef: Christine A. Nielsen. Vinduespudser: Jakob Ingversen. Dasbestyrer: Kim Kristensen. Receptionist: Kate Kjøllbye. Frisør: Doris Osei. København holdet: Kaptajn: Kasper D. Gattrup. Førstestyrmand: Wilma G. Walther. 2. Førstestyrmand: Kasper Nielsen. Køkkenchef: Susanne B. Bredtoft. Vinduespudser: Lars Udengaard. Dasbestyrer: Carsten Sandvik

De klaustrofobiske kosmonaute