Vildskud teaterfestival
Se program her

Xofia:
”MitRum – Schh! Hør nu på mig”

Auditiv intimitet på Vildskud

af Lone Sørensen

Jazzscenen i HUSET Magstræde er svær at kende. For det første er der ret mørkt. Det eneste lys stammer fra hvide pærer, der er placeret på gulvet ud for hver af de 10 menneskelige lydstationer, som er rummets vigtigste inventar.
For det andet bliver vi mødt af en ung mand ved indgangen, som tysser på os med et meget alvorligt blik. Vi bliver straks helt stille. Vores gang får et andet noget tøvende tempo og vi forsøger så vidt muligt at sætte fødderne lydløst i gulvet.
Både lyd og lys - stilhed og mørke - har en overvejende betydning for stemningen i rummet. Det forstærker koncentrationen og samtidig forøger det vores nysgerrighed. Vi må helt tæt på, som også forestillingens oplæg foreskriver. Det er et eksperiment, der kræver publikums aktive deltagelse ellers ingen oplevelse. Vi skal være modige og turde tage kontakt. Går vi tæt nok på aktørerne, så indbyder de os til at tage det sidste skridt. Til at interagere med dem og deres lydlige univers.
For hver lyd station er en nøje udvalgt historie, som på en eller anden måde fortæller om dem og deres verden. En hjælpende hånd fra den teknologiske verden, gør at lige netop vi to pludselig tør hinanden. En computer, en mp3 eller en ipod får status som The missing Link. Teksten eller musikken på lydfilen er fra afsender direkte til mig og har nu fundet sin modtager.
Xofias lydperformance er én til én teater. Flere af de menneskelige historier vi får i øret, danner en bro, som vover os ud i en intens intimitet udover det sædvanlige. Nogle kontakter er så tætte, at vi dybt koncentrerede om hinanden lukker resten af verden ude og er pludselig kun os to. Der brydes sociale rum så det basker og det tangerer det prekære. Vi rører ved hinanden, vi ser hinanden dybt i øjnene og det tætte mørke som omgiver os, forfører os ind i en fiktiv verden, hvor vi bliver hovedpersoner. Det er mig og ham, men det er hans historie og jeg tager pludselig del i den.
Xofia har skabt et spændende og vellykket eksperiment. De 10 meget forskellige historier fungerer ud fra yderst personlige præmisser. Der kan opstå ventetid, men den kan slås ihjel ved at læse de udstillede breve fra aktørerne. Breve som siger noget om deres forventede modtager og som indbyder til eksperimentet.

Det er nok for sent nu, men ærgeligt for dig, som ikke nåede at blive forført af Xofia.

Læs mere om Xofia på: www.xofia.dk