Teateranmeldelse.dk

Tilbage til forsiden

 

 The Importance of Making a Choice
Af Martin Skovhus

’Bunbury eller the Importance of being Earnest’
Aarhus Teater, Store Scene
Gæstespil fra Det Kgl. Teater
30. april – 19. maj

Fødselaren Birthe Neumann overstråler sine medspillere i Det Kongelige Teaters ubeslutsomme opsætning af Oscar Wildes ’Bunbury’.

Da tæppet går for første akt, overraskes man af scenografiens jomfruelige hvidhed, der skal tilskrives den debuterende scenograf, arkitekten Bjarke Ingels. Et antal hvide stole, et par hvide divaner og et bord på hvid baggrund er ikke hvad man forventer af et scenerum, der skal danne rammen om Oscar Wildes dekadente overklassesatire. Der går imidlertid heller ikke lang tid før den næsvise kammertjener Lane (fint spillet af Johannes Lilleøre) kommer vimsende og begynder at dække de hvide genstande med stoffer i varme og gyldne farver. Siden trækkes også et spraglet bagtæppe ud, fikst udstyret med lynlåse som døre. Metaforen synes nærliggende: Under den pralende, guldskinnende overflade, som overklassens livsførelse udgør, lurer et tomt, hvidt intet.

Handlingen lader sig umuligt reducere til et bare nogenlunde fordøjeligt format, men det er netop en pointe i sig selv. Det hele udfolder sig som en hastig eskalerende, grotesk parodi på forvekslingskomedien. De to venner, Algernon Moncrieff (Søren Sætter-Lassen) og John Worthing (Ole Lemmeke) kurtiserer hver sin unge pige, henholdsvis den barnlige Cecily Cardew (Signe Vaupel) og den beregnende Gwendolen Fairfax (Beate Bille), der imidlertid kun vil gifte sig med mænd, som hedder Ernest. Heraf stykkets originaltitel, The Importance of Being Earnest. Earnestness (alvor, oprigtighed) er så afgjort en mangelvare i stykkets univers. Skal der vælges mellem den bekvemme løgn og den ubehagelige sandhed, står løgnen uden tvivl stærkest i konkurrencen.

’Bunbury’ udspiller sig altså som letbenet situationskomik, men stykket er samtidig en tidstypisk eksponering af overklassens kedsomhed og moralske fordærv. Det er ofte et problem med stykker af denne art, at man fornemmer en tøven i opsætningen: Tør instruktøren (Lars Kaalund) stole på, at selve teksten kan bære – at der er noget for publikum at komme efter i en satire fra Dronning Victorias tid (1895) – eller skal han snarere fokusere på det komiske potentiale og satse på klovnerierne? I dette tilfælde ender det med en lidt ubeslutsom forestilling, hvor man fornemmer, at nogle af de mere lavkomiske indfald er indlagt som comic reliefs, fordi teksten har været svær at arbejde med. Flere af skuespillerne har bemærkelsesværdige vanskeligheder med at forløse det komiske potentiale, der ligger i replikkerne selv.

Så meget desto mere iøjnefaldende er det, da Birthe Neumann indtager scenen i rollen som den dominerende Lady Bracknell. Med en unik timing og diktion får hun leveret stort set hver eneste af sine mange punchlines så det afstedkommer bølger af latter i salen. Der kan derfor også spores et vist savn i 2. akt, hvor Lady Bracknell ikke optræder.

Stykkets 3. akt fungerer klart bedst, hvilket ikke mindst skyldes den øgede frekvens af entreer og sortier, som føjer dynamik til den i passager noget statiske opsætning. Det er dog atter Neumann som for alvor skaber den store begejstring. Et af salens største latterbrøl afstedkommer hun, da hun træder ind på scenen et stykke henne i 3. akt – og det sågar uden så meget som at åbne munden. Latteren skyldes blot mimik, et bizart kostume og en ikke undselig paryk. Cadeau til kostumedesigner Anja Vang Kragh, hvis kreationer er alt for meget på den helt rigtige måde.

Lady Bracknells paryk havde imidlertid ikke gjort så stor lykke, hvis Neumann ikke allerede forinden havde etableret en figur, som publikum havde store forventninger til og som skulle bære stykket hjem. Når det alligevel ikke helt lykkedes, skyldes det nok at opsætningen satte sig mellem to stole, og meget kunne have været opnået ved en større konsekvens: Enten at tro på teksten og lade handlingen udspille sig i det indledende, minimalistiske scenerum. Eller tage skridtet fuldt ud og lave ægte slapstick uden fine fornemmelser.

Birthe Neumann fyldte i øvrigt 60 år på premiereaftenen i Århus, og selvom der var gode præstationer af især Signe Vaupel og Claus Bue (Pastor Chasuble), så overstrålede fødselaren sine medspillere og bekræftede sin status som en af landets allerstørste skuespillere.


Iscenesættelse: Lars Kaalund. Scenografi: Bjarke Ingels. Kostumedesign: Anja Vang Kragh. Lysdesign: Peter Glatz. Oversættelse: Holger Bech. Medvirkende: Ole Lemmeke, Søren Sætter-Lassen, Birthe Neumann, Beate Bille, Signe Vaupel, Helle Hertz, Claus Bue, Johannes Lilleøre og Peter Rygaard.


 

Iscenesættelse: Lars Kaalund

Scenografi: Bjarke Ingels Kostumer: Anja Vang Kragh Oversættelse: Holger Bech Medvirkende: Beate Bille, Claus Bue, Helle Hertz, Ole Lemmeke, Johannes Lilleøre, Birthe Neumann, Peter Rygaard, Søren Sætter-Lassen og Signe Vaupel



Beate Bille og Ole Lemmeke                                         Foto: Per Morten Abrahamsen
                           
 

ww.teateranmeldelse.dk                  Ansvarlig Bjarke Eijgendaal                           kontakt: teater@teateranmeldelse.dk