Latterens dobbeltmoral slår til igen
af Sarah H. S. Bundgaard

Blodbadets Gud

Folketeatret

22.01.09 - 14.02.09

Blodbadets Gud er en fantastisk opsætning, der i Yasmina Rezas simple og meget direkte ånd går rent ind hos publikum. Med undertitlen ”Da Ferdinand slog to fortænder ud på Bruno” er der lagt op til en diskussion om børneopdragelse, moralske skrupler, værdikampe og det personlige sjæleliv. Alle pæne overflader, som den vestlige, civiliserede kultur indeholder, bliver lagt på hylden til fordel for dyriske og voldsomme verbale udbrud.

På en måde er det ligesom at nyde en god forestilling skrevet af Moliére eller Holberg med et lille tvist af Ibsens alvorlige realisme. For alvorligt, det er det. Situationerne og diskussionerne kender vi alle på den ene eller anden måde, og vi ved hvor alvorlige, og ubehagelige de er. Netop derfor griner vi, hele salen griner og beskytter sig mod alvoren, og hvor dumme vi som mennesker ser ud i akavede og ubehagelige situationer. Holberg brugte latteren som middel til at forstå situationen bedre, fordi latter kræver, at man tænker over, hvad der bliver sagt.

Geniale modsætninger
Ulla Gottlieb har som instruktør valgt noget i samme stil dog med et twist af alvor, hvor man som publikum ikke ved, om man skal græde, grine, eller tage den alvorlige og koncentrerede teatermine på. Yasmina Reza er imod, at man griner af hendes ”komedier”, da hun netop mener at disse er dybt tragiske og burde tages alvorligt.

Gottlieb har i den sammenhæng valgt en fascinerende løsning, hvor man som publikum griner sig igennem opsætningen, selv i de mest groteske og alvorlige scener, hvor man egentlig burde græmmes og føle en vis foragt over sig selv. Netop denne latter giver til sidst en kvalmende og ulækker indre fornemmelse, som tvinger maven til at vende sig en ekstra omgang når Lars Mikkelsen som Michel tørrer bræk af Véroniques, spillet af Julie Carlsen, kunstbøger.

Verbalt blodbad
Skuespillet er ægte, realistisk, levende og meget menneskeligt uden teatralsk distance. Dog bliver man nogle gange i tvivl om hvorvidt, det er meningen, at vi skal grine af de fire mennesker på scenen, eller om vi skal finde den alvorlige mine frem, når Ditte Gråbøl og Henrik Prips groteske forhold viser ulmende undertoner. Dette gør, at ”Blodbadets Gud” får fem ud af seks masker, da balancen kunne være lavet mere stabil.

Men alt i alt er det en forrygende underholdende og alvorlig forestilling med fokus på godt skuespil og menneskelighed i al almindelighed, der for en gangs skyld ikke bliver gemt væk bag fine kostumer, rekvisitter eller påtagede attributter.

Medvirkende Lars Mikkelsen, Julie Carlsen, Ditte Gråbøl og Henrik Prip

Henrik Prip, Lars Mikkelsen, Ditte Gråbøl og Henrik Prip