Anden er tilbage!
Af Eva Høj Andersen

Anden vender tilbage.
Anders ”Anden” Matthesen
Østre Gasværk
(1 aug. -20 sep. 2008, turne fra oktober til december i resten af landet)

Anden har lagt endnu et guldæg i form af veloplagt komik, skæg og spas. I sit nye show vil Anders gerne svare på hvordan det er at være dansker, og hvorfor det er blevet nederen at svinge med de rød-hvide farver.

I Andens nye show vender han tilbage til sine rødder, standup i ren form, altså den form med en mand, en mikrofon og en taburet. En mand, halvanden time. I den anledning har Østre Gasværk udvidet kapaciteten til 1000 personer, men alligevel har det enorme rum fået den intime barstemning som standup har det allerbedst i. Publikum er med garanti et andet end dengang han startede, Anden er blevet allemandseje, og bedsteforældre og børnebørn følges ad og griner sammen, selvom det måske ikke er det samme de griner af.

Selvom Anden går tilbage til rødderne, er det en mere moden Anders Matthesen der i en alder af 33 står på scenen, med overvejelser omkring global opvarmning, ytringsfrihed og med udgangspunkt i buddhisme og med et nyt eksistentialistisk syn på verden, der bygger på at man altid har et valg, og det valg har konsekvenser. Showets fokus ligger på hverdagsbetragtninger, vendt og drejet på Andens finurlige facon, der får de fragmenterede dele til at stå sammen som en helhed. Budskaberne er tænk dig om og skab din egen lykke.

Andens kendetegn er hans fantastiske timing, og temposkift, dette bliver demonstreret når han et par gange improviserer i samtale med publikum. Det er skønt at se Anden folde sig ud på scenen, og det er tydeligt at han er som en fisk i vandet foran sit publikum. Anders har valgt helt at lade teksten stå alene med mulighed for improvisation, for ikke at skulle holde sig til et manuskript eller en koreografi. Denne kunstneriske frihed demonstrerer flot Andens kreative begavelse, men jeg tror ikke jeg var den eneste, der savnede nogle af hans rammende parodier på den danske befolkning.

Anders Matthesen beviser med Anden vender tilbage endnu engang at han er Danmarks sjoveste komiker. En aften i Andens selskab kan absolut anbefales. Duckpower!

Anders Matthesen ... vender tilbage. Af og med Anders Matthesen. Scenografi: Rikke Juellund. Lys: Brian Njie. Lyd: Anders Stadelund.

Anders "Anden" Matthesen