Von Badens forestillinger vokser over tid

Let opklaring
Entre Scenen
Von Baden
27.april - 15 Maj 2010

Med 'Let Opklaring' vender Von Baden tilbage til den mere rå spillestil, som de også leverede i den stærke 'Penetrator'. Spillestilen er intens og medlevende og de stærke skuespilpræstationer bærer forestillingen helt hjem. Især vil jeg fremhæve Anders Brink Madsen, der som Jimi spiller med en kanon autoritet og et enormt nærvær.

'Let opklaring' handler om de første danske soldater i Afghanistan. Efter at Jimi har været udstationeret i Kroatien (efter selve krigshandlingerne på Balkan er ovre), ønsker han at komme ud i områder med mere 'aktion'. Så da han får muligheden for at komme til Afghanistan, springer han til med det samme. Efter et længere træningsophold på Bornholm, er de klar til at tage af sted.  I starten går det godt, uden de store konfrontationer med Taliban, men da de kommer til et af brændpunkterne i Musa Qala, melder alvoren sig pludselig.

Ofte kan det som anmelder være meget svært umiddelbart efter en forestilling at komme med den endelige dom over, hvor mange stjerner en forestilling skal have. Ikke at jeg i denne forestilling er i tvivl om, at 'Let Opklaring' har fortjent de fem masker som jeg giver, men nogle gange kan en forestilling vokse over tid. Teatrets styrke er jo netop (når det lykkes) at det kan sætte sig helt ind under huden, og de billeder som opstår hos en selv bliver så stærke, at man kan beskrive dem i detaljer længe efter.

Sådan er det ofte med Von Badens forestillinger. Umiddelbart kan de opfattes som letbenede (om end altid veloplagte) komedier, når ensemblet på drevent århusiansk giver komikken og den rappe dialog gas på scenen.  Men hvad der ved første indtryk kan virke som en omgang velspillet ”drengerøvsteater” viser sig med tiden at have gjort et langt større indtryk, end man havde forestillet sig. Det er som om den tragiske og alvorstunge dimension i Von Badens forestillinger kræver lidt tid, før den indfinder sig i vores bevidsthed. Men når den indfinder sig – og det gør den altid! – rammer den til gengæld med dobbelt styrke.

Især én forestilling har jeg prøvet dette med. Det var netop Von Badens forestilling 'Penetrator', som jeg for tre år siden gav 4 stjerner. I dag – tre år efter premieren - har jeg stadig billeder fra forestillingen på nethinden, og jeg stadig kan mærke mange af de følelser, som forestillingen vakte i mig. Her kan man virkelig tale om en forestilling, der kun bliver bedre og bedre i erindringen, og hvis jeg skulle give den stjerner i dag, ville den få 6 styks.

Lidt på samme måde har jeg det med 'Let opklaring'. Jeg kan mærke, at det er en forestilling, som kræver lidt tid at fordøje, og at den med garanti kommer til at vokse i erindringen.
Men – desværre - er det jo en anmelders skæbnetunge lod, at man er tvunget til at forholde sig til sin ’her og nu’-oplevelse. Og her må jeg ærligt erkende, at ’Let opklaring’ endnu ikke er kommet helt ind under huden på mig. Til gengæld er der ingen tvivl om, at Henrik Vestergaard har skrevet et særdeles vellykket stykke og at replikkerne falder let og elegant i Morten Lundgaard’s iscenesættelse. Historien om de danske soldaters hjemvé, deres venskab og deres ensomhed forløses ligeledes med vanlig energi og underholdende mandehørms-stemning af Von Baden-holdet.

Dog savner forestillingen en klarere tilkendegivelse af, hvilke konsekvenser det at trække i trøjen kan have for den enkelte soldat. Eller set fra et mere overordnet perspektiv: Hvilken betydning har den danske indsats i Afghanistan – er det godt eller skidt at vi er der? Det får vi ikke noget klart svar på – og det savner man (også selvom det givetvis ikke er forestillingens intentionen at give et svar).

Denne lille indvending skal dog på ingen måde overskygge det faktum, at Von Baden med ’Let opklaring’ har begået endnu en dybt seværdig og underholdende forestillingen. Og går det, som det plejer, bliver forestillingen jo kun bedre over tid…
Iscenesættelse: Morten Lundgaard.
Manuskript: Henrik vestergaard, Scenografi: Siggi Oli Palmason. Medvirkende: Anders Brink Madsen, Henrik Vestergaard, Chadi Abdul-Karim, Thomas Biehl

Chadi Abdul-Karim og Anders Brink Madsen Foto: Morten Schriver