"Bonnie & Clyde” en filmisk musical med fløde til øregangene
af Magdalene Kiilerich

Bonnie & Clyde
Odense Teater
7/9 - 30/9 2023

” Bonnie & Clyde” er fortællingen om de to unge mennesker fra fattige kår, der drømmer om rigdom og berømmelse, som er fuld af action, kærlighed og en uundgåelig sørgelig slutning med Frank Wildhorns iørefaldende, velswingende musik til. Forestillingen har opmærksomhed i digte skrevet af Bonnie Parker selv, som på mange måder forudser parrets endeligt. Digtene er blevet oversat til dansk og bruges som en del af universet i forestillingen på en effektiv og eftertænksom måde, og som giver en anden dybde til den ellers kendte historie.

Odense teater er modig og det lønner sig, når de caster så dygtige medvirkende inklusive scenearbejdere, orkester og scenograf m.v. som bl.a. Clara Sophia Phillipson, Bonnie, og Christian Collenburg, Clyde. De er eminente sangere og skuespillere og er gode sammen også til at synge duet. Cecilie Gerberg, Blanche, synger også duet med Bonnie og deres stemmer klinger godt sammen. Præsten for Bonnies mors menighed har også den rigtige stemme til at få menigheden til at medvirke til suggestionen.

At invitere musicalstuderende fra musicalakademiet i Fredericia er et godt initiativ fra Odense teaters side og de både synger, danser og spiller deres roller godt

Sceneteknikken med at prøve at efterligne filmiske scener virker overbevisende og når Bonnie drømmer om at blive berømt, bliver scenen til en filmscene med lyd/lys-regie og andre roller der hører til et filmset og dress til en stor filmskuespiller. Samtidig er scenen bygget op med en gang oppe bagerst på scenen, hvor skuespillerne kommer op via en trappe midt på scenen. Her kan de spille sådan at rollen er udenfor det der sker nede på scenen, men samtidig være en del af det der udfolder sig på scenen. Det kan lede tanken hen på et klip i en film.

Flere steder er der lagt effekter ind fra film og det ser vi som publikum også fungere. Det ekstra lag af filmisk set-up i scenografien viser, hvor mange virkemidler et teater har, til at kunne udtrykke både historien, personernes tanker og handlinger samt dække musical og filmgenren og når teateret har en dygtig og kreativ scenograf, Benjamin La Cour, så bliver det medrivende teater.
Så er der en drejescene, som igen udnyttes fuldt ud, når Bonnie og Clyde sidder i en stjålen, hurtig bil på flugt – igen. Her vises et lille udsnit, som en lille film på hver side af scenen, af Bonnie der lægger sit hoved på Clydes skulder mens de kører.

Drejescenen bruges også til at understrege Bonnies tvivl om at blive ved Clydes side, da han kommer tilbage fra et mislykket røveri og har skudt en ung betjent. Her vil Bonnie ikke være med mere, da drab ikke indgik i hendes drøm om at røve nogle penge til at kunne begynde et anstændigt, borgerligt liv. Bonnie pakker og går væk fra Clyde på drejescenen, kommer i tvivl om det er det rigtige for hende da Ted, hendes ungdomstilbeder dukker op sammen med 2 store børn og en baby, som en kommende familiemulighed. Hun giver afkald på familien og går tilbage mod Clyde, imens scenetæppet skifter og scenen drejer så hun må gå længe for at komme tilbage alt imens hun reflekterer over, hvad det betyder for hende at gå tilbage. Her bliver Bonnie klar over, at det bliver et kort liv på flugt med en hurtig død til sidst. Men hellere dø sammen end at blive ladt tilbage.
I den sidste scene efter at den pensionerede marshall Hamer overtræder regler for at overskride statsgrænser og ligger i baghold for at skyde Bonnie og Clyde, når de kører hjem til et familiebesøg, bliver scenen sort og der kommer lysglimt som fra mange geværer og geværsalver. Så er der afslutningssang fra balkonen på hver side af scenen, hvor de to unge ”Bonnie & Clyde” står og i deres slidte barndomstøj ”At dø er nemt!”

Til sang og underlægning til scenerne er et formidabelt orkester (septet), som støtter sangerne og lægger enkle lyde og musik som understøtter scenerne så vi også gennem percussion får en stigende puls og fornemmelsen af, at om lidt sker der noget voldsomt igen. Det er dygtigt ledet af kapelmester Anders Ortman.

ARRANGEMENT WITH MUSIC THEATRE INTERNATIONAL ISCENESÆTTELSE: MARTIN LYNGBO
Medvirkende
Clara Sophia Phillipson, Christian Collenburg, Niels Skovgaard Andersen, Cecilie Gerberg, Claus Riis Østergaard, Lars Simonsen, Natalí Vallespir Sand, Anders Gjellerup Koch, Louise Davidsen, Nicolai Jandorf, Mikkel Bay Mortensen, Anton Holten Lambert, Philip Lambæk Visholm, Michala Kürstein Lynge, Emma Fauerby Lauritsen, Mette Marckmann, Silke Jefsen, Ida Andreasen, Sofus Skov og Magnus Krintel

Pressefotos Emilia Therese