Sange fra isolationscellen

De frivillige
Gellerupscenen
28. marts - 14. april 2012

Højskolesangbogen tages under alt andet end velklingende behandling blandt de indsatte i isolationsgangens lille fængselskor. Men der er ikke én falsk tone i Lars Husums og Von Badens originale og underholdende fængselskomedie ’De frivillige’.

Har man først set Tobias Lindholm og Michael Noers fængselsdrama ’R’ eller Lars Noréns ’Drengene i skyggen’, kan det ikke overraske, at nogle indsatte vælger at gå i frivillig isolation for at komme væk fra de stærke fanger. Og da slet ikke, hvis man som de fire hovedpersoner i Lars Husums ’De frivillige’ er anklaget for pædofili, voldtægt eller er kendt som business-playboy fra de kulørte ugeblade.

Problemet er så bare, hvordan man får tiden til at gå. Især når ens umiddelbare udfoldelsesmuligheder består i at se ’Hammerslag’ og producere klemmer eller garnpomponer til det lokale supermarked. Man kunne selvfølgelig give sig i kast med en Helle Helle-roman, foreslår den velmenende fængselsbetjent Morten (Frederik Meldal Nørgaard), mens den indsatte ejendomsspekulant Markus Føns (Anders Brink Madsen) dog hurtigt må sande, at det jo nærmest kan være ét fedt: i hendes bøger sker der jo heller ikke en skid!

Nødløsningen bliver derfor at melde sig til at synge i isolationsgangens fængselskor, der styres med hård hånd af den pædofilidømte Niels (Henrik Vestergaard), som har korerfaringen, højskolesangbogen og de andre indsatte på sin side.

Helmig eller højskolesangbogen?
Forestillingens ultimative styrke er, at den formår at balancere mellem underspillet hverdagsrealisme og grotesk situationskomik. Der er ingen moraliserende pegefingre, ingen forsvarende eller forklarende ”de er jo bare et produkt af en række samfundsmæssige omstændigheder”, men snarere en nøgtern aktualisering af menneskets grundvilkår og overlevelsesmekanismer i en absurd situation.
Det er naturligvis urkomisk, at netop fængselskoret og produktionen af de spraglede garnpomponer danner rammen om de indsattes magtkampe, aggressioner og alliancedannelser. Intet er for småt til at blive diskuteret: Hvem skal stå hvor? Skal der synges sange af Thomas Helmig eller kun fra højskolesangbogen? Hvilket tempo skal der synges i?

Forestillingens komiske kontrast mellem det feminine sangunivers og den maskuline kamp om pladsen som alpha-han understreges på fornem vis i den debuterende teaterinstruktør Frederikke Aspöcks iscenesættelse, når hun eksempelvis lader de indsatte fortsætte med at give hinanden afspændingsmassage (det løsner jo så godt op for stemmen!) alt imens ejendomsspekulant Markus Føns bliver slået til plukfisk. Aspöcks detaljesans og vekselvirkning mellem det stiliserede og det underspillede giver forestillingen et godt flow – hvis man ser bort fra de indskudte overgangstableauer, der til gengæld virker en anelse banale og ligesom overgangsmusikken ikke bidrager til hverken det ene eller det andet.

Perfekt castede
De fire Von Baden-skuespillere er alle perfekt castede til rollerne. Hver især giver de en nuanceret fortolkning af deres karakter uden på noget tidspunkt at udstille karakteren eller distancere sig.

Niels sammensatte sind og kamp for at bevare sin status som alpha-han doseres knivskarpt af Henrik Vestergaard, mens Anders Brink Madsen indfanger Markus Føns manipulerende karakter og kamp om lederpositionen med samme præcision. Frederik Meldal Nørgaard demonstrerer endnu en gang sin skuespiltekniske spændvidde i dobbeltrollen som henholdsvis den loyale underdog Peter og fængselsvagten Morten, hvis liv er ved at styrte i krus. Og Chadi Abdul-Karims tolkning af Simon er en af hans bedste præstationer til dato.
Det er ganske enkelt fremragende skuespil.

Så af sted til ’De frivillige’. Det er desværre ved at være sidste chance for at opleve Gellerupscenen, der synger på sidste vers. Det gør Von Baden forhåbentlig ikke. I så fald ville vi miste en vigtig og original stemme i det danske teaterliv.

ISCENESæTTELSE: FREDERIKKE ASPæCK
AF: LARS HUSUM. SCENOGRAFIKONSULENT: JOHANNE EGGERT

MEDVIRKENDE: FREDERIK MELDAL NøRGAARD, ANDERS BRINK MADSEN, HENRIK VESTERGAARD, CHADI ABDUL-KARIM.