Højaktuel thriller om dilemmaerne mellem frygt for terror og krænkelser af privatlives fred.

Transit
Teatret Svalegangen
Ny Scene
8/1 - 22/1 2016

Teaterkompagniet ’Von Barden’ har igen skabt en forrygende forestilling bygget på ny dansk dramatik. ’Transit’ er en underfundig thriller hvor terrorfrygt og frygten for et Big Brother samfund bliver seriøst behandlet.
I en verden hvor vi sætter flere og flere digitale fingeraftryk, er der efterhånden ikke meget der ikke kan aflyttes og overvåges. Vi efterlader os et udtal af spor der tilsammen kan give et godt billede af hvem man er. Hundrede tusinde kameraer hænger overalt og registrerer alt vi gør.  Men hjælper det? Bliver Danmark et mere sikkert land? Det er nogle af de spørgsmål der hænger tilbage når man har set ’Von Bardens’ forestilling ’Transit’.

På et overvågningskontor i tjenesten, sidder to mænd og leder med lys og lygte efter alt det der afviger fra normalen. Samtidig er en mand på vej til New York for at besøge sin kæreste. Men der er noget der ikke stemmer.
De røde lamper begynder at lyse hos den ene computer Expert og jagten på sandheden går i gang. For hvis det bare en ganske almindelig mand, der er på vej over Atlanten, hvorfor er hans data så krypteret, og hvorfor sender han mails over undergrundsnetværket Thor. Hvad er hans forbindelse til den medarbejder i lufthavnen, der pludselig har brug for at smutte fra sit arbejdet. Vi får hurtigt sympati for den lille mand der bliver fanget i overvågningssamfundets søgelys. Men hvad er sandhed og hvad er blot en række af tilfældigheder der tilsammen giver et suspekt billede af en mand på vej USA.

De tre ’Von Barden’ skuespillere Frederik, Henrik og Anders leverer alle en stærk og intens skuespils præstation. Frederik Nørgaard tilføjer forestillingen en ekstra humoristisk vinkel i rollen som den utrættelige efterforsker, der er villig til at gå lidt længere end loven tillader for at skaffe de sidste informationer. Det er en svær rolle, hvor han hele tiden kører på grænsen af den typiske karikatur af en computernørd. En balance han det meste af tiden klare rigtig godt.
Henrik Vestergaard der i rollen som Anders Krik, bliver stoppet i lufthavnen, leverer en super indsats, og det samme gør Anders Brink Madsen der gennem forestillingen skifter mellem en række forskellige roller.

Det er en yders effektiv scenografi Laura Rasmussen har lavet til forestillingen. Den er både enkelt og funktionel.

Så min anbefaling er: Tag ind og se Transit på Teatret Svalegangen - men tag skæg og blå briller på - for du bliver overvåget.
Iscenesættelse: Morten Lundgaard.