Pagten er en magisk fortælling, men ikke en magisk teateroplevelse.

Pagten
14/11 - 21/12 2019

DR´s magiske juledrama Pagten, der handler om hvordan venskab kan redde os fra at blive følelseskolde, bliver på Aarhus teater til en lille sød forestilling med flotte effekter.  Der er dog skruet mere op for hyggen end for magien, når Aarhus teater inviterer indenfor til dramatiseringen af DR familie julekalender fra 2009, men den formår ikke for alvor at skabe det magisk univers der var karakteristisk for den originale julekalender.

Kort fortalt handler historien om 12 årige Malte (Frederik Mansø) der på Thyregod skole, får kontakt med nissen Lyda (Anne Plauborg). Lyda har desperat brug for hjælp, da Lydas mor Saia er blevet frosset af den onde isheks Iselin. Saia er den eneste der ved hvor venskabspagten befinder sig. En pagt der, som den eneste, indeholder nok varme og magi til, at bekæmpe Iselins isverden.
Med Saia ude af billedet, er det op til den unge nisse at finde pagten. Dette kan kun gøres i samarbejde med et menneske og ved at løse tre opgave som Saia som ung selv lavede sammen med hendes menneske ven, Thyregods berømte bysbarn, præsten og salmedigteren Nikolaj Frederik Severin Grundtvig. For at løse opgaverne må Malte og Lyda finde ud af mere om Grundtvig og hans salmer og løse opgaver som kræver mod og viljestyrke.

I forhold til DR´s julekalender har Aarhus Teater tilføjet en teaternisse (Mathilde Passer) der guider os gennem forestillingen. Hun får os til at synge forskellige sange som f.eks. Grundtvigs ’Dejlig er jorden’, en af de sange som åbner op for indgangen til de magiske prøver. Mathilde Passers portræt af husnissen er hyggelig og sød, men passer nok betydeligt bedre hjemme sammen med Ramajetterne (Ramasjangs julekalender for de helt små) end sammen med det noget mere dyster og alvorlige verdensbillede som Pagten fremstiller. Lige netop dette bliver problemet i Line Paulsen instruktion. Dramatiseringen og iscenesættelsen er ikke skarp nok i forhold til at vælge hvilken stemning og retning forestillingen skal have. Den spreder sig, alt for meget, i forskellige retninger.
På skuespiler fronten er det nogle gode præstationer. Især Anders Baggesen er med til at løfte forestillingen op, ved at levere en humoristisk og troværdigt figur i nissen Fabio.

Jeg havde til forestillingen min søn på 10 år med. For ham var det en rigtig god oplevelse at se Pagten på Aarhus teater.

Af Maya Ilsøe / Dramatiseret Af Hanne Lund Joensen Og Line Paulsen
Iscenesættelse Line Paulsen
Medvirkende Frederik Mansø, Anne Plauborg, Marie Marschner, Mathilde Passer, Nanna Bøttcher, Anna-Sofie Fredslund, Anders Baggesen, Christian Hetland, Jacob Madsen Kvols, Hanin Georgis, Lasse Steen Jensen*, Magnus Juhl Andersen*, Clara Manley*, Nanna Elisabeth Eide*, Anne Laybourn*
Scenografi Og Kostumedesign David Gehrt / Komponist Aslak Hartberg / Lysdesign Anders Kjems / Lyddesign Lars Gaarde

Foto Emilia Therese