I-lands problemer

Lev i Fred med deres nerver
Studio
27/11 - 28/11 2015

’Lev i fred med deres never’. Er afgangselevernes -fra Skuespilleruddannelsen ved Den Danske scenekunstskole i Aarhus- afgangsforestilling.
’Lev i fred med deres nerver’ er en velspillet og morsom forestilling, hvor man får lov til at grine af alt det man ikke må grine af i hverdagen. Christina Wendelboe tager i sin debut-forestilling fat på det hun kalder vores I-landsproblem: Vores gennem diagnosticerende samfund, hvor der ikke er plads til at leve med de særheder og individuelle mærkværdigheder der rammer flere og flere i vores overdådige forbrugersamfund. Wendelboe konfronterer vores menneskeopfattelse, i en tid hvor vi ikke bare ser lille Patrick som den han er - hvis han ikke følger de helt gængse normer, men først opnår forståelse når vi ved at Patrick har ADHD eller autismespektrumforstyrrelser. Diagnoser der i gamle dage, blot blev forstået som at havde lidt ’krudt i røven’.
På scenen møder vi 8 nerve ramte. Den særlig sensitive, Mytomanen, Histrionsken, Hypokonderen, Sadisten, Tvangsneurotikeren, Fatalisten og Overspejleren. (Papegøjen). Mødet virker som en særlig gruppeterapi, hvor de 8 diagnoser gennem 5 kvarter ramler ind i hinanden, provokere, bliver provokeret, overrasker mm  - alt sammen i et højt og energifuldt tempo.  Det er sjovt og dejligt befriende at få lov til at grine af disse skører skæbner.
I en afgangsforestilling må jeg som anmelder ikke personanmelde, hvilket er en skam, for det er et spænende hold og der er mange positive verber jeg godt kunne tænke mig at sætte på de enkelte præstationer. Som gruppe er de ekstremt godt sammenspillet. Rytmen og dynamikken sidder lige hvor den skal være og jeg følte mig i godt selvskab og godt underholdt gennem hele forestillingen.

’Lev i fred med deres never’ er et lærestykke. En forestillinger er lægger op til diskussion. For hvordan kan vi i vores gennemdiagnoseret samfund blive hele personer, i stedet for blot at være en bogstavskombination. Hvordan kan vi leve med vores diagnoser når nogen ikke kan forså os med mindre de kender vores diagnose, og andre blot siger: Nu lukker i jeres forbandede nervesyge kæfter (…) Jeg er så skide træt af jeres fistelstemmer og krumme holdninger. Ret jer op! Nu er det slut med blødsødenhed, slut med av, ih og åh. (..) Nu tager I jer FUCKING SAMMEN. (Replik fra stykke)
Instruktion: Kamilla Bach Mortensen Manuskript: Christina Wendelboe
Medvirkende: Afgangshold 2016 fra Den Dansk Scenekunstskole Aarhus Skuespiluddannelsen.
Sara Hjort Ditlevsen, Fanny Louise Bernth, Marie Kristine Marschner, Anna Nøhr Tolstrup, Mathias Flint, Mikkel Becker Hilgart, Mathias Sprogøe Fletting og Mohamed Ali Osman.