Hverken komisk eller dramatisk Hedda Gabler på Aarhus teater

Hedda Gabler
31/1 - 28/2 2015

Nyfortolkningen af Ibsens store drama om Hedda Gabler bliver i Aarhus Teaters opsætning tilsat en mængde fremmedgjorde elementer, der i tanken kunne virke perfekt som et comic relief, til den tragiske historie om Hedda Gabler selvdestruktive væsen, men Aarhus teaters opsætning bliver dog aldrig rigtig skræmmende, hvilket gør at comic relief elementerne, til tider kommer til at virke som abrupte afbrydelser, der hverken er rigtigt morsomme eller får os som publikum til at forholde os anderledes til Hedda Gablers skæbne.

Hedda Gabler føler sig i Ibsens stykke indespærret, ikke bare i hendes nye ægteskab med den kedelige og nørdede Jørgen Tesman, men også i det hus hun for sjov fortæller sin mand er hendes drømmehus, hvilket gør at han køber det til hende. Kort fortalt er handlingen den, at Hedda og Jørgen Tesman netop er hjemvendt fra en længere bryllupsrejse. Jørgen og Heddas fremtid, hus og økonomi er afhængig af, at Jørgen får en stilling som professor. Heddas tidligere flamme, Løvborg kommer kort tid efter til byen for at udgive en bog og – efter sigende – konkurrere med Jørgen om det opslåede professorat. Løvborg er stadig tiltrukket af Hedda, og hun formår at lege med Løvborgs følelser. Det viser sig, at Løvborg har medtaget et nyt, værdifuldt manuskript, som han har udarbejdet sammen med Heddas skoleveninde Thea, og som giver alvorlig konkurrence til Jørgen. Thea er forelsket i Løvborg, og Hedda udnytter situationen med en kold og manipulerende adfærd. Ulykkeligvis mister Løvborg sit manuskript i en sanseløs beruselse efter et drikkegilde. Jørgen finder manuskriptet og viser det til Hedda, der brænder det i et selvdestruktivt forsøg på at frigøre sig selv, ved at tage magten over et andet menneske.

Generelt gør alle skuespillerne det godt, selv om de kæmper med en opsætning der yder dem meget modstand. Den stiliserede opstilling fjerner helt skuespillernes mulighed for virkelig at påvirke tilskuerne, da den bryder de store dramatiske scener, der ér i Ibsens manuskript, og gør disse fremmedgjorte, gennem ”komiske” drejninger.

Det er et fint træk at omforme store dramatiske fortællinger, til små komedier hvor der bagved ligger en tragisk og essentiel fortælling om store menneskelige følelser, men når man fjerne det dramatiske, og det så ikke bliver morsomt i stedet, så er det ikke rigtig noget.
Iscenesættelse: Anja Susa
Scenografi: Helga Bumsch Kostumedesigner: Maja Mirkovic Lysdesign: Kasper Daugberg Lyddesign: Kim Engelbredt Medvirkende: Marie Louise Wille, Jacob Madsen Kvols, Bue Wandahl, Niels Ellegaard, Sicilia Gadborg Høegh, Mette Døssing, Inge Sofie Skovbo

Marie Louise Wille som Hedda Gabler. Foto Rasmus Baaner