Julekalendernes låger bliver åbnet på Aarhus Teater fra den 13 november.

Snedronningen
13/11 - 20/12 2015

Julen indeholder mange traditioner. På Aarhus Teater er det blevet en tradition, at opsætte en stor familieforestillingen på Store Scene -og igen i år, var det en fornøjelse at tage familien med i teatret.

H.C. Andersens ’Snedronningen’ er et vidunderlige eventyr om overgangen fra barn til voksen. Gerda og Kay er to nabo børn der altid leger sammen. Men da Kay får et stykke af djævlens troldspejl i øjet, mister han barndommens uskyldighed og begynder at se verdens fejl og mangler. Kay forlader Gerda og ender op i Snedronningen slot. For selvom han forsøger at vende tilbage til barndommens uskyldighed, tvinger Snedronningen ham til at blive med et kys.

Gerda tager efterfølgende ud på en farefuld rejse, for at få Kay tilbage. Undervejs på sin rejse mod nordlysets skær, hvor Snedronningen har sit slot, møder Gerda en række personer der hjælper hende på hendes færd. Ved hvert et stop på hendes vej, må Gerda tage beslutninger og hun tvinges derved samtidig til at sige farvel, til dele af hendes barndom.

Det er en utrolig vellykket og effektiv scenografi Marianne Nilsson har produceret til ’Snedronningen’. Hele scenen er en stor julekalender, hvor skuespillerne dukker op i de forskellige låger. Scenografien virker, uden at vi som publikum skal sidde og vente på lange sceneskift, som det for eksempel var tilfældet i Aarhus Teaters opsætning af Frankenstein i 2012.

Der er gode skuespils præstationer over hele linjen, men især Holger Østergaard gør det rigtig godt i rollen som den sproginteresseret ’Krage’ der hjælper Gerda gennem hendes eventyr. Holger Østergaard spiller med en overbevisning der gør, at jeg næsten mistænker ham for i virkeligheden at være halvt krage. Også Nanna Bøttcher gør det rigtig godt i titelrollen som Snedronningen hvor hun spiller med en overbevisning der gør at man næsten kan mærke kulden når hun kommer på scenen.

Instruktør Geir Sveaass
Scenograf Marianne Nilsson Koreograf Bill Holmberg Kapelmester Niels SÃ
Medvirkende Tom Bilde, Julie Buch-Hansen, Nanna Bøttcher, Mette Døssing, Kjartan Hansen, Christian Hetland, Lise Koefoed, Nicklas Søderberg Lundstrøm, Inge Sofie Skovbo Og Holger østergaard